پمپئو اعلام کرد امریکا در افغانستان به دنبال برقراری آتش‌بس یا کاهش خشونت است

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که کشورش به دنبال برقراری آتش‌بس داوم‌دار یا کاهش خشونت در افغانستان است.

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای پمپئو این گفته‌ها را شب گذشته (یک‌شنبه، 4 جوزا) در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای پمپئو گفته است: «ایالات متحده‌ی امریکا تأکید می‌کند که در افغانستان آتش‌بس یا کاهش خشونت به میان آید و مذاکرات مستقیم و رودررو آغاز شود.»

همچنان وزیر خارجه‌ی امریکا در این تماس تلفنی از استقبال حکومت افغانستان از اعلام آتش‌بس طالبان در روزهای عید سعید فطر ستایش و از تصمیم حکومت مبنی بر رهایی دوهزار زندانی طالبان نیز قدردانی کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری دیروز (یک‌شنبه، 4 جوزا) اعلام کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان‌دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز کرده است.

ساعاتی پس از اعلام این تصمیم، گروه طالبان نیز از آن استقبال کرد و گفت که این گروه هم متعهد به آزادی زندانیان نیروهای دولتی اند.

طالبان از دو شب پیش برای سه روز در روزهای عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرده‌اند. دولت افغانستان نیز با استقبال از این اقدام طالبان، به نیروهای امنیتی هدایت داده است تا در جریان سه روز عید آتش‌بس را رعایت کرده و به حالت دفاعی قرار بگیرند.

به‌دنبال آن، وزیر خارجه‌ی امریکا از این علام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان و دولت افغانستان استقبال کرده و از دو طرف خواست که از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و به‌سوی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام بردارند.

آقای پمپئو تأکید کرد: «برای دست‌یابی به این لحظه بسیار سخت تلاش کردیم و امیدوارم که «این فرصت فضایی را برای مردم افغانستان خلق کند که بتوانند عید را در امنیت تجلیل کنند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *