هیأت فنی طالبان برای بحث روی آزادسازی زندانیان این گروه با دولت افغانستان به کابل آمد

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که یک هیأت فنی گروه طالبان برای بحث در مورد چگونگی روند آزادی زندانیان دوطرف به کابل آمده است.

در خبرنامه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، 8 جوزا) از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسیده، آمده است که این هیأت با هیأت دولت افغانستان در مورد روند آزادی زندانیان دوطرف کار می‌کنند.

گروه طالبان نیز تأیید کرده است که یک هیأت پنج نفری این گروه به کابل آمده است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که این هیأت برای تصدیق و تثبیت زندانیان این گروه به کابل اعزام شده است.

دولت افغانستان در حالی از کار تیم‌های تخنیکی دوطرف در مورد روند رهایی زندانیان دولتی و طالبان خبر می‌دهند که پیشتر این روند توسط حکومت متوقف شده بود.

حکومت افغانستان دلیل توقف این روند را عدم پابندی گروه طالبان به توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و این گروه و کاهش خشونت خوانده بود. اما حکومت به‌دنبال اعلام آتش‌بس سه روزه توسط گروه طالبان در روزهای عید سعید فطر، این روند را از سر گرفت.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور روز یک‌شنبه (4 جوزا) اعلام کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان‌دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز کرده است.

دولت دو روز پس از آن (سه‌شنبه، 6 جوزا) به تعداد۹۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرد. جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی گفته بود که این زندانیان براساس فرمان رییس‌جمهوری و به هدف تداوم آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آزاد شده‌اند.

با آزاد شدن این گروه ۹۰۰ نفری زندانیان طالبان از زندان‌های حکومت، شمار کلی زندانیان آزادشده‌ی این گروه به دوهزار تن می‌رسد.

گروه طالبان نیز از این اقدام دولت افغانستان استقبال کرده و گفته که این گروه نیز به روند رهایی زندانیان نیروهای دولتی متعهد می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *