etilaat_rooz

اپوزیسیون دولت سوریه: در گفت‌وگوها برای آغاز صلح شرکت نمی‌کنیم

اطلاعات روز: اپوزیسیون دولت سوریه پیشنهاد سازمان ملل متحد مبنی بر گفت‌وگوی‌های اولیه برای آغاز مذاکرات صلح را رد کرد.

ائتلاف اپوزیسیون سوریه در تبعید (اصلی‌ترین ائتلاف مخالفان دولت در این کشور)، دلیل این تحریم را حملات هوایی روسیه در خاک سوریه گفته است. این ائتلاف حملات هوایی روسیه در خاک سوریه را تجاوز و نقض حقوق بین‌الملل خوانده است.

به نقل از رادیو زمانه، این ائتلاف به روز یک‎شنبه، 19 میزان، اعلام کرده است تا زمانی‌که بمباران‌های روسیه در سوریه متوقف نشود، در گفت‌وگوها شرکت نخواهد کرد.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، طرف‌های درگیر را به گفت‌وگوهای پیش از مذاکرات صلح دعوت کرده است. رژیم سوریه شرکت در این گفت‌وگوها را پذیرفته و همین امر سازمان ملل را امیدوار کرده که مذاکرات شکست‌خورده جنوا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ از سر گرفته شود.

اما ائتلاف اپوزیسیون سوریه گفته است که پایان تجاوز روسیه، پایه و اساس از سرگیری مذاکرات خواهد بود.

روسیه به تاریخ 8 میزان با بمباران‌های هوایی و شلیک موشک‌های کروز از دریای خزر، گروه داعش را مورد هدف قرار داد.

اما مخالفان بشار اسد و امریکا می‌گویند که روسیه مخالفان بشار اسد را نیز هدف قرار می‌دهد.

به گزارش برخی از رسانه‌ها، ولادیمیر پوتین از حملات روسیه در سوریه دفاع کرده و گفته بود که این حملات به هدف «تثبیت دولت مشروع» بشار اسد است.

ائتلاف اپوزیسیون سوریه در تبعید، در بیانیه‌ی خود گفته است: «مجمع عمومی ائتلاف ملی […] تصمیم گرفته است که در گروه‌های کاری مشورتی شرکت نکند و این اقدام را پایبندی خود به بیانیه جنوا [در سال ۲۰۱۲] و قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌داند.»

به نقل از رادیو فردا، فدریکا موگرینی، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، امروز؛ دو شنبه، گفته که دخالت روسیه در سوریه بسیار پر خطر و تغییر دهنده‌ی بازی است. وی گفته: «دخالت روسیه بازی را تغییر می‌دهد و در صورت عدم هماهنگی، می‌تواند از لحاظ سیاسی و نظامی بسیار خطرناک باشد.»

وی گفته است روسیه باید گروه داعش را هدف قرار بدهد نه مخالفانی که خواهان کناره‌گیری بشار اسد  هستند.

جنگ در سوریه چهار سال است که جریان دارد و تاکنون 240 هزار نفر در آن کشته شده و میلیون‌ها سوری را آواره ساخته است.