نمایندگان: حکومت در برابر «ستون پنجمی‌ها» در درون نظام جدی اقدام کند

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان روز گذشته در نشست عمومی مجلس با ابراز نگرانی از حضور گسترده «ستون پنجمی‌ها» در درون نظام از حکومت خواست که در برابر این افراد اقدام جدی را روی دست گیرد.

هدف از ستون پنجم، موجوديت افرادى در داخل نظام است که براى تضعيف نظام کار می‌کنند. این افراد یا همان حلقه‌ی جاسوسی درون نظام از طالبان حمایت می‌کنند و به طالبان امتیاز می‌دهند؛ این همان دستگاهی است که تلاش دارند مناطق افغانستان را به نفع طالبان سقوط دهند.

قاضی عبدالرحیم، نماینده‌ی مردم بادغیس در مجلس گفت که شماری از مقام‌های حکومتی با طالبان کار کرده و تعدادی از تجهیزات را در اختیار این گروه قرار می‌دهند تا برخی ولسوالی‌ها را با سقوط مواجه کند.

او با اشاره به «ستون پنجم» افزود: «ده تن با مقدار زیادی سلاح و مهمات در خانه‌ی یکی از نزدیکان مسئولان سکتور امنیتی تجمع کرده بودند و  می‌خواستند ولسوالی قادس بادغيس را سقوط بدهند که بازداشت شدند.»

نظیفه ذکی، عضو دیگری مجلس با ابراز نگرانی گفت که معامله‎گری با طالبان، سرانجام افغانستان را به مرکز آموزش و تربیت فکری طالبان تبدیل کرده و این کشور به پایگاه این گروه مبدل خواهد شد.

این نمایندگان می‎گویند که برخی از مقام‌های حکومتی به نفع طالبان جاسوسی کرده و در تلاش‎اند تا مناطق افغانستان را در تصرف طالبان درآورند و این دستگاه جاسوسی و یا هم ستون پنجم از حکومت معاش اخذ می‌کنند.

نگرانی‌ها از فعالیت شدید ستون پنجم در درون نظام در حالی ابراز می‌شود که دو روز پیش عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی هشدار داد که تعدادی از افراد مزدور در شهر کابل مسلح شده‌اند و با آغاز کوچک‌ترین بی‌نظمی علیه مردم و نظام قیام خواهند کرد.

سیاف از دولت خواست که در مورد نفوذ گروه‌های شورشی در درون نظام تصمیم بگیرد.

گلالی نور صافی، عضو مجلس نمایندگان با انتقاد از نیروهای امنیتی کشور گفت: «چرا از رهبران و کسانی که اطلاع دارند، جزئیات نمی‌گیرند، این موضوع باید واضح و روشن شود.»

او افزود، در صورتی که به واقعیت چنین افراد در درون نظام وجود داشته باشند، باید بدون هیچ نوع ترس افشا شوند و استاد سياف نيز اين کار را بکند؛ در غير آن مردم را به تشویش نيندازد.

داوود کلکانی، عضو ديگر مجلس نیز گفت که برخى افراد با استفاده از موترهای دولتی، مخالفان را از یک ولایت به ولایت دیگر انتقال می‌دهند.

آقای کلکانی افزود: «کسانی وجود دارند که از دو الی ده هزار دالر معاش می‌گیرند، زندانیان را رها می‌کنند؛ اما حکومت جلوگیری نمی‌کند، میدان جنگ از سوی زندانیان رها شده از بگرام و پلچرخی دوباره گرم شده، طالب دشمن شخصی ما نیست، دشمن مردم افغانستان است.»

او نيز گفت، اسناد و شواهد کافی وجود دارد، برخی حلقات و افرادی در درون نظام وجود دارند، سعی می‌کنند تا نظام را تضعیف نمایند.

کلکانی، از هیئت اداری مجلس خواست تا استاد سیاف را به مجلس فراخواند تا در مورد ستون پنجم معلومات بدهد .

حاجی ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان به کمیسیون امنیت داخلی مجلس وظیفه سپرد تا در مورد افراد و گروه‎های را که در داخل نظام مصروف فعالیت هستند و بر ضد نظام کار می‎کنند، بررسی نمايند و نتایج آن را به نشست عمومی مجلس ارائه کنند.

آقای قدیر افزود: «تسلیم دهی برخی مناطق به اساس معاهدات به مخالفین مسلح دولت، از جمله کارکرد‌های دیگر این حکومت و یک آغاز فصل تازه به منظور تحویل دهی دولت به مخالفين است.»

ظاهر قدير گفت در صورتی که حکومت اصلاح نشود، بعد از سپری شدن عید قربان، با در نظرداشت مشکلات عدیده مردم، گروه‌هاى پارلمانی بسیج خواهند شد و به حکومت نقطه پایان خواهند گذاشت .

این نگرانی در حالی‌ست که در روزهای اخیر رسانه‌ها گزارش دادند که يک هیئت پنج نفرى دولت، تفاهم‌نامه‌اى را با شمارى از بزرگان قوم ولسوالى دهنه‌غورى و ساحات دند غورى شهر پلخمرى مرکز ولایت بغلان که به نمايندگى از مخالفين با حکومت صحبت می‌کردند، امضا نموده که براساس آن حملات نظامى در دندغورى متوقف شود.

در این اواخر افزون بر مشکلات عدیده‌ی چون؛ فرار گسترده شهروندان از کشور، ظاهر شدن ناکاریی بیشتر حکومت وحدت ملی، نبود زمینه‌های کار، و فقر نگرانی از حضور گسترده افراد جاسوس در درون نظام بر آن‌ها افزوده شده است.

با این حال انتظار می‌رود که رهبران حکومت وحدت ملی با توافق هم، اقدام جدی را در برابر این مشکلات روی دست بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *