اشرف غنی، سپاس‌گزار حمایت‌های امریکا

ماتیو روزنبرگ-نیویورک تایمز

برگردان: جواد زاولستانی

اشرف غنی، رییس جمهور جدید افغانستان، دیدارش از ایالات متحده را با پیامی ساده آغاز کرد: اشرف غنی مردی‌ست که ایالات متحده می‌تواند با او کار کند و او سپاس‌گزار حمایت‌ها و قربانی‌های ایالات متحده است.

تفاوت او با حامد کرزی برجسته‌تر از این نمی‌توانست باشد. در جایی که کرزی متحدان امریکایی‌اش را نکوهش و بعضی وقت‌ها آنان را با طالبان مقایسه می‌کرد، آقای غنی از آنان ستایش کرد و در مناسبات ایالات متحده و افغانستان آغاز مرحله‌ی جدیدی را اعلام کرد.

او به گزارش‌گران گفت: «اکنون نوبت افغانستان است که بخشش‌های سخاوت‌مندانه‌ی امریکا را که در جریان چندین سال فراهم کرد، جبران کند. جبران این بخشش‌ها به معنای از خود دانستن مشکلات، حل‌کردن آن‌ها و پرسیدن از خود است که ما چه کاری باید برای خود و برای منطقه انجام دهیم.»

در جریان روز- در سخنرانی در پنتاگون،‌ در جریان ملاقات‌ها با مقام‌های امریکایی و در کنفرانس خبری در کمپ دیوید،‌ در اقامت‌گاه ریاست جمهوری در مریلند، اشرف غنی بر تعهدش در مبارزه با پیکارجویی و این‌که افغانستان روزی به مثابه یک دموکراسی باثبات و کارامد بتواند روی پای خودش بایستد تأکید کرد.

آقای غنی که بیش‌تر از 20 سال در ایالات متحده زندگی کرده،‌ به نظر می‌رسید که با یادآوری مکرر 2215 تن امریکایی که در افغانستان کشته و 20000 تن دیگر که در این کشور زخمی‌شده‌اند، در احترام گذاشتن به قربانی‌های امریکا در افغانستان از رسم معمول فراتر رفت.

مقام‌های امریکایی از شنیدن این پیام خوشحال بودند و علاقه‌ داشتند که غنی را در پیشکش کردن این پیام کمک کنند. اداره‌ی اوباما به تغییر برنامه‌اش در رابطه به کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان نزدیک است و مقام‌های بلندپایه‌ی امریکایی بهبود مناسبات با حکومت غنی را یکی از دلایل آهسته‌تر کردن خروج‌شان عنوان کرده‌اند.

غنی روزش را در پنتاگون آغاز کرد، جایی که او با سربازان امریکایی و خانواده‌های آنان صحبت کرد. سخنرانی او به شکل محتاطانه‌ای طرح شده بود تا بتواند پیام غنی برای سپاس‌گزاری از ایالات متحده را منتقل کند.

او که در کنار وزیر دفاع جدید ایالات متحده، اشتون کارتر، ایستاده بود، گفت:«هر یک از شما میراثی از خود بر جای گذاشته‌اید، اما من این را نیز درک می‌کنم که شما در افغانستان برچسب خورده‌اید.»

سپس آقای غنی شخصا از دو تن از میان آنان قدردانی کرد: کل سو مایرز، بیوه‌ی جنرال هارولد گرین از ارتش امریکا که بر اثر شلیک یک سرباز ارتش افغانستان در اکادمی نظامی افغانستان کشته و کپتان جرمی هاینز که در آن حمله شدیدا زخمی شده‌بود.

جنرال گرین بلندرتبه‌ترین افسر ارتش امریکا بود که پس از جنگ ویتنام در یک منطقه‌ی جنگی به قتل رسید و جراحات کپتان هاینز نیز خیلی خطرناک بودند. غنی گفت: «ما می‌‌پذیریم که ملیون‌ها داستان مانند داستان آن‌ها وجود دارد: داستان وظیفه، عزت و قربانی‌ها و بعضی وقت‌ها داستان اندوه و غم، چون بیش‌تر از 850 هزار سرباز و غیرنظامی امریکایی و هزارها قراردادی از سال‌ها 2001 بدین‌سو در افغانستان خدمت کرده‌اند و قربانی داده‌اند و نیز خانواده‌های آنان.»

بعدتر، زمانی که با خبرنگاران در کمپ دیوید صحبت می‌کرد، غنی بار دیگر شمار کشته‌شدگان امریکایی در افغانستان را یاد‌آوری کرد. او گفت: «آنان را همیشه به یاد خواهیم داشت و به روح آنان دعا می‌کنیم.»

اگر غنی بیش‌تر مانند یک سیاست‌مدار امریکایی به نظر می‌رسید تا یک رهبر خارجی، احتمالا به این دلیل است که او ایالات متحده را خوب می‌شناسد. او مدرک دکترایش از دانشگاه کلمبیا به دست آورد و پیش از سپری کردن 15 سال به عنوان مقام ارشد در بانک جهانی در واشنگتن، در دانشگاه‌های امریکایی درس می داد. او زمانی صاحب یک خانه در نزدیکی کمپ دیوید بود (Bethesda, Md.) که به طرف جنوب یک ساعت از آن فاصله دارد. بر اساس گفته‌های کسانی که او را می‌شناسند، با وجود این‌که او طرف‌دار امریکاست، عمیقاً ملی‌گرا نیز می‌باشد.

هم او و هم رییس جمهور اوباما می‌خواستند مطمئن شوند که دیدار‌شان را با دست‌آوردهای ملموس پایان بخشند. تصمیم‌گیری درباره‌ی شمار سربازان امریکایی در افغانستان، محتمل‌ترین نتیجه‌ی این دیدار خواهد بود. تمرکز بحث‌های غنی و اوباما در روز سه شنبه در کاخ سفید، روی این موضوع بود.

بحث شمار سربازان در جریان دیدارهای روز دوشنبه در کمپ دیوید طوری مطرح شد که انواع توافق‌های ضمنی دیگر را برای آغاز مرحله‌ی جدید همکاری‌‌ها فراهم کند. آقای اوباما در این نشست‌ها شرکت نکرده‌ بود. وزیر دفاع ایالات متحده، اشتون کارتر، و وزیر خارجه، جان کری، و نیز عبدالله عبدالله،‌ در این گفت‌وگوها شرکت کرده بودند.

آقای عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی است. سمت سیاسی او پس از جنجال‌های انتخابات سال گذشته در افغانستان ایجاد شد که وزیر خارجه‌ی ایالات متحده آن را میان‌جی‌گری کرد. اما صلاحیت‌های رییس اجرایی هرگز به شکل درست تعریف نشده و به خاطر کشمکش‌های درونی، حکومت مختل شده است،‌ چون غنی تلاش کرده که قدرت خود را مستحکم سازد و عبدالله را به حاشیه براند.

با این وجود، هردوی آنان در مقابل مردم خود را متحد نشان داده‌اند و پس از ملاقات‌های کمپ دیوید، آنان با آقای کری و کارتر باهم ظاهر شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *