دیده‌بان شفافیت: قانون دسترسی به اطلاعات باید به شکل جدی اصلاح شود

نهاد دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که قانون حق دسترسی به اطلاعات باید به شکل جدی اصلاح شود و رییس جمهور نباید پیش از اصلاح آن، آن را توشیح کند. به گفته‌ی مسئولان این نهاد، ضعف‌های اساسی در این قانون وجود دارند که باید اصلاح شوند.

سید اکرم افضلی، رییس اجرایی دیده‌بان شفافیت افغانستان در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که این قانون به شکل فعلی، می‌تواند برای رسانه‌های کشور چالش‌های زیادی را ایجاد کند. او تأکید کرد که داشتن یک قانون ضعیف، با نداشتن آن تفاوت زیادی ندارد.

قانون حق دسترسی به اطلاعات، از موارد جنجالی است که سال‌ها روی آن کار می‌شود؛ اما تا هنوز هم سرنوشت آن چندان مشخص نیست. مجلس نمایندگان کشور پس از نزدیک به سه و نیم سال، این قانون را تصویب کرد؛ اما حامد کرزی، رییس جمهور پیشین آن را توشیح نکرد و این قانون در دسترس مسئو‌لان رسانه‌ها نیز قرار نگرفته است.

شماری از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران، از جمله نی، بارها از رییس جمهور پیشین کشور خواسته بودند که این قانون را توشیح کند تا رسانه‌های کشور بتوانند به‌راحتی معلومات‌شان را از نهادهای دولتی به‌دست بیاورند. با این حال، رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که واضح نبودن تعاریف اصطلاحات و مفاهیمی که در آینده می‌تواند تعابیر مختلفی از آن پیدا شود، از جمله‌ی مشکلات این قانون است.

او گفت که مستقل نبودن کمیسیون نظارتی که در قانون پیش‌بینی شده و نیز مشخص نبودن صلاحیت آن، از جمله‌ی نواقص جدی این قانون به شمار می‌روند. (بخدی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *