نهادهای رسانه‌ا‌ی: رییس جمهور قانون رسانه‌ها را توشیح نکند

دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از تعیین وزیر اطلاعات و فرهنگ به عنوان رییس کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ای در قانون رسانه‌ها انتقاد کرد. ریاست کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ای موضوع اختلافی بین اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا بود که به کمیته‌ی مشترک سپرده شده بود.

زمانی که کمیته‌ی مشترک دو مجلس هم در این مورد به توافق نرسید، به اساس قانون اساسی، این قانون دوباره به مجلس نمایندگان آمد و به روز چهارشنبه با تأیید دو ثلث اعضای مجلس، به تصویب رسید. اکنون این قانون که در آن وزیر اطلاعات و فرهنگ به عنوان رییس کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای تعیین شده، برای توشیح به رییس جمهور سپرده می‌شود.

روز پنج‌شنبه نی در یک نشست خبری از رییس جمهوری خواست که این قانون را توشیح نکند. مجیب خلوتگر، مسئول این نهاد می‌گوید که رییس کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای باید فردی مستقل باشد و تخطی‌های رسانه‌ای را بی‌طرفانه ارزیابی کند.

او گفت: «اکثریت خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان از سوی حکومت افغانستان است. این کمیسیون بنا به طبیعتش قضایای خشونت علیه خبرنگاران را بررسی می‌کند. چطور کمیسیونی که در رأس آن نماینده‌ی دسته اول حکومت باشد، اتهامات علیه حکومت را با بی‌طرفی بررسی خواهد کرد».

آقای خلوتگر تأکید می‌کند که ریاست این کمیسیون از سوی وزیر اطلاعات و فرهنگ، استقلالیت این کمیسیون را از بین می‌برد. اما مجلس نمایندگان با این استدلال که وزیر اطلاعات و فرهنگ به مجلس نمایندگان پاسخ‌گو است، این مقام را به عنوان رییس این کمیسیون تعیین کرد.

خلوتگر می‌گوید، تجارب گذشته نشان داده که وزیر اطلاعات و فرهنگ به عنوان رییس کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای، بیش‌تر از حکومت حمایت می‌کند و این مسئله زمینه را برای نفوذش در رسانه‌ها فراهم می‌کند. قانون رسانه‌های همگانی بار قبل پس از تصویب از سوی مجلس، از سوی مجلس سنا به خاطر بحث روی همین موضوع رد شده بود. (بی‌بی‌سی)