وزارت دفاع امریکا: در تلاش تأمین بودجه‌ی نیروهای امنیتی افغان هستیم

اطلاعات روز: اشتون کارتر، وزیر دفاع امريکا اعلام کرد، تلاش داریم تا هزينه‌ی دوساله‌ی ٣٥٢ هزار نيروى امنيتى افغانستان را تأمین کنیم. او از کانگرس امریکا خواست، تا سال ٢٠١٧ ميلادى، براى مصارف ٣٥٢ هزار نيروى امنيتى افغانستان، بودجه تأمین کند. کارتر این کمک را نشان‌دهنده‌ی تعهد امریکا براى همکارى‌ها و دوستى درازمدت با افغانستان خواند.

او گفت که مذاکرات همه‌جانبه در مورد مصارف نيروهاى افغانستان، در قصر سفيد ميان رییسان جمهور دو کشور صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، امریکا برای پیش‌رفت و آوردن اصلاحات در نظام کشور، 8 میلیون کمک اضافی را در نظر گرفته است. اشتون کارتر، وزير دفاع امريکا دیروز بعد از دیدار با رییس جمهور غنی و رییس اجرایی در نشستی خبرى در کمپ ديويد این کشور گفت، به کمک‌های خود به افغانستان در بخش‌های مختلف ادامه خواهیم داد.

در اين نشست، جان کرى، وزير خارجه‌ی امريکا نيز حضور داشت. او از راه‌اندازی برنامه‌ی جدیدی برای پیش‌رفت افغانستان خبر داد و گفت، بر اساس آن، حکومت افغانستان اصلاحات لازم را در ارگان‌هاى‌ خدمات عامه ايجاد می‌کند. رییس جمهور و رییس اجرایی چند روز پیش به امریکا سفر کردند.

این دو رهبر حکومت وحدت ملی تا کنون همراه با شماری از مقام‌های امريکايى در مورد گسترش روابط، امنيت و صلح گفت‌وگو کرده‌اند. دوطرف روی عملی‌شدن توافق‌نامه‌ی امنیتی بین امریکا و افغانستان نیز توافق کرده‌اند. جان کری گفته است، نخستین نشست کميسيون عملى‌شدن توافق‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن در سال روان برگزار می‌شود.

رهبرى این کمیسیون را صلاح‌الدين ربانى، وزير خارجه به عهده خواهد داشت. با روی کار‌آمدن حکومت وحدت ملی، پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا به امضا رسید. این پیمان از سوی شورای ملی نیز تصویب شد و مطابق آن، همکاری‌های امریکا در بخش نظامی و ملکی تا چند سال دیگر در کشور ادامه خواهند داشت.