وزارت صحت‌ عامه: سالانه 13 هزار تن بر اثر بیماری توبرکلوز جان می‌دهند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت صحت‌ عامه از ثبت 58 هزار بیماری توبرکلوز در سال 2014 خبر دادند و اعلام کردند، سالانه 13 هزار تن بر اثر این بیماری در کشور جان می‌دهند. به گفته‌ی آنان، اکثر بیماران متبلا به توبرکلوز در کشور زنان هستند. در جریان سال‌های گذشته برای جلو‌گیری از این بیماری اقدامی مفید نشده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه دیروز در روز جهانی مبارزه با بیماری توبرکلوز در کابل گفت، مرگ افراد بر اثر این بیماری در کشور تکان‌دهنده است و برای حل این مشکل، باید اقدام جدی شود. اما او افزود که تلاش داریم تا در یک سال آینده دسترسی شهروندان به درمان این این بیماری را تا 90 درصد افزایش دهیم.

فیروز از نهادهای بین‌المللی نیز خواست تا همکاری‌شان را برای مبارزه با بیماری توبرکلوز در کشور افزایش دهند. او هم‌چنان از این نهادها تقاضا کرد تا در قسمت ایجاد مرکزهای درمان بیماری توبرکلوز با وزارت صحت ‌عامه همکاری کند. توبرکلوز یا سل یک بیماری خطرناک و کشنده است، اما قابل تداوی می‌باشد.

آلودگی هوا و نبود رژیم غذایی مناسب از عوامل اساسی افزایش این بیماری در کشور عنوان می‌شوند. ازدواج‌های زیر سن، حاملگی بدون وقفه و ضعف جسمانی در میان زنان، از عوامل دیگر مبتلاشدن افراد به این بمیاری خوانده شده‌اند. بر اساس معلومات سازمان صحی جهان، افغانستان بلندترین رقم مرگ و بیماری توبرکلوز را دارد.