Abdullah: The problem is the legacy of the previous government

عبدالله: مشکلات موجود میراث حکومت قبلی است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی امروز در نشست خبری در کابل، در مورد وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور صحبت کرد و گفت که مشکلات موجود در کشور از حکومت قبلی برای ما به میراث مانده است.

آقای عبدالله افزود که فساد گسترده اداری و بحران قاچاق مواد مخدر که از عوامل اصلی چالش‌های موجود در کشور پنداشته می‌شوند، میراث حکومت گذشته است و با این حال تأکید کرد که برای حل این مشکلات، قاطعانه تلاش می‌کنیم.

عبدالله هم‌چنان گفت که عملکرد امنیتی و سیاست آشتی‌جویانه حکومت پیشین در برابر مخالفان مسلح باعث تقویت گروه طالبان شده است.

به گفته‌ی عبدالله، سیاست مصالحه و سیاست امنیتی حکومت پیشین نه تنها باعث تضعیف گروه طالبان نشد، بلکه باعث تقویت این گروه شد و «این در افغانستان یک واقعیت است.»

آقای عبدالله  افزود، مشکلاتی که در حال حاضر دامن‌گیر حکومت وحدت ملی شده، مسایلی نیستند که یک‎شبه پیدا شده باشند، بلکه بیشتر این مشکلات مانند فساد اداری، افزایش تولید مواد مخدر، جنجال‌های انتخاباتی و عدم احترام به نهادهای دولتی، از میراث‌های حکومت قبلی است.

این در حالی‌ست در طول چهارده سال گذشته حامد کرزی رییس جمهور کشور بود. حامد کرزی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ آشتی با گروه‌های شورشی از جمله طالبان را در صدر اولویت‌های خود قرار داد، اما هیچ گفت‎وگوی رسمی و علنی میان مقام‌های دولتی و این گروه در زمان ریاست جمهوری او صورت نگرفت.

او تا روزهای اخیر حکومت‌اش توافق‎نامه‌ی استراتژیک امنیتی را با آمریکا امضا نکرد؛ اما حکومت وحدت ملی به ریاست اشرف غنی در نخستین روزهای کارش این توافق‌نامه را امضا کرد.

هم‌چنان حامد کرزی اخیراً در مورد تصمیم باراک اوبا از حضور نیروهای نظامی امریکایی پس از سال 2016 در افغانستان انتقاد کرد و گفت که حضور نیروهای خارجی تحت نام جنگ علیه تروریسم، نه تنها تروریسم را ریشه کن نساخته بلکه تروریسم در این مدت قوت بیشتری نیز یافته است.

کرزی امضای توافق‌نامه با امریکار را نیز عامل افزایش ناآرامی در کشور خوانده است.

با این حال عبدالله از تصمیم اوباما استقبال کرده و گفت که این اقدام می‌تواند در ارتقای ظرفیت نیروهای امنیتی ما و آماده‌سازی این نیروها برای مقابله جدی‎تر با تروریستان و تأمین ثبات در افغانستان نقش مهم و حیاتی داشته باشد.

قبل از این رییس جمهور غنی نیز از این اقدام اوباما استقبال کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *