«جنبش علیه بیکاری» دروازه وزارت کار و امور اجتماعی را بست

 

اطلاعات روز: ده ها عضو جنبش جوانان علیه بیکاری دیروز با تجمع در برابر در ورودی وزارت کار و امور اجتماعی، در این وزارت را بستند و مانع ورود کارمندان این وزارت شدند.

اعضای این جنبش پس از 55 روز تحصن در برابر پارلمان، دیروز دروازه وزارت کار و امور اجتماعی را به دلیل افزایش بی کاری و کم توجهی دولت به مشکل بیکاری بستند.

این گروه در یک تجمع اعتراض‌آمیز صبح امروز در مقابل وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شعارهای «نه پشتون، نه تاجیک، نه هزاره، نه ازبک… بلکه ما همه بیکاریم» و «بیکاریم از دولت بیمار بیزاریم»، را سر داده و مانع ورود کارمندان این وزارت شدند.

این جنبش 55 روز قبل در مقابل دروازه پارلمان افغانستان خیمه زدند و خواهان اجرای تعهدات حکومت وحدت ملی در راستای اشتقال شدند. اما اعضای این گروه می گوید که مقامات حکومت تحصن دوماهه آنها را بی پاسخ گذاشته است.  این گروه با نشر قطع‌نامه‌ای اعلان کرد که تا به خواست آنان رسیدگی نشود، به هیچ یک از کارمندان وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، اجازه ورود را نخواهند داد و در پُشت دروازه وزارت خواهد ماند.

در قطع‌نامه جنبش علیه بیکاری آمده است که اشتغال‌زایی خواست اول آنان است و از دولت وحدت ملی می‌خواهند که در زمینه اشتغال برای شهروندان افغانستان دست به کار شود. آنان گفته است که افرادی که به سن تقاعد رسیده و هنوز هم در ادارات کار می‌کنند، باید به تقاعد سوق داده شوند و بست‌هایی که خالی می‌شود به منظور جلوگیری از فرار جوانان از افغانستان و افراد واجد شرایط کار، داده شود.

این جنبش در قطع‌نامه‌اش ذکر کرده‌ است که جذب نیروی کار در بخش‌های خصوصی، ایجاد نمایندگی‌های کارگری در کشورهای همسایه، منطقه و جهان برای جذب نیروی کار افغانستان و ایجاد دفتر کاریابی در مراکز ولایات افغانستان از خواسته‌های دیگر شان می‌باشد.

در همین حال واصل مومند، معین وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است که بستن دروازه وزارت مشکل را حل نمی‌کند بلکه مانع روند اجراء فعالیت‌های کاریابی این وزارت خواهد شد. او از اعتراض‎کنندگان خواسته است که به این وزارت فرصت دهند تا زمینه اعزام کارگران را به خارج از افغانستان فراهم کنند.

این اعتراض درحالی صورت می‌گیرد که وزارت کار افغانستان چندی قبل اعلان کرده بود که با عربستان سعودی توافق کرده است تا 25 هزار کارگر افغان را ویزه کار بدهد.

براساس آمار اتحاديه‌ی ملی کارگران افغانستان حدود ١٦ ميليون افراد واجد شرايط کار در کشور وجود دارند، که از آن جمله سه ميليون شان مصروف کار بوده و ١٣ ميليون ديگر بیکار و يا هم به طور روزمزد با درآمد کم کار می‌کنند.