اتحادیه ملی ژورنالیستان: دولت باید عاملان جنایت علیه خبرنگاران را به دادگاه بکشاند

اطلاعات روز: اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از دولت می‌خواهد که باید عاملان جنایت علیه خبرنگاران به دادگاه کشانده شود.
دو شنبه، 11 عقرب، از سوی سازمان علمی- فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به نام روز جهانی پایان مصئونیت عاملان جرایم علیه خبرنگاران نام‌گذاری شده است.
در اعلامیه‌ی این نهاد که به این مناسبت به نشر رسیده، آمده است که اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان همبستگی خود را با تمام کسانی که از خبرنگاران حمایت می‌کنند و ایستادگی خود را در برابر مصئونیت جنایت کاران علیه خبرنگاران اعلام می‌دارد.
این نهاد به تمام خبرنگاران افغانستان اطمینان داده که در حد توان از هیچ‌گونه حمایت و همکاری با آنان دریغ نخواهد کرد.
در اعلامیه آمده، با توجه به این‌که وضعیت امنیتی در کشور خوب نیست و افراد و گروه‌هایی که به جنایات سازمان یافته، از قاچاق مواد مخدر تا فساد اداری گسترده، غصب زمین‌های شخصی و عامه، اختطاف، دزدی و جرایم سازمان یافته‌ی دیگر دست می‌زنند، فراوان استند که با وجود این افراد، خبرنگاران در معرض خطرات و تهدید‌های بیشتری قرار دارند.
اعلامیه افزوده که این‌گونه افراد و گروه‌ها، خبرنگاران را دشمنان خود می‌دانند و به خشونت علیه‌ها آنان پرداخته، در بسیاری موارد تلاش می‌کنند به زندگی خبرنگاران پایان دهند.
این نهاد افزوده که کار خبرنگاری در محیط‌های جنگی هم از دیگر خطرهای است که اهل رسانه‌ها را تهدید می‌کند و گروه‌های درگیر خشونت اکثراً برای پرده انداختن روی جنایات شان خبرنگاران را مورد سؤ قصد قرار می‌دهند.
در اعلامیه آمده است که تهدیدی که به تازگی از سوی گروه تروریستی طالبان، علیه شماری از رسانه‌ها صورت گرفت، یکی از نمونه‌های خطرات موجود برای خبرنگاران در افغانستان است. هم‌چنین دوسیه‌های بی‌سرنوشت، قتل نزدیک به 40 خبرنگار در چهارده سال گذشته، نمونه‌ی دیگریست که نشان می‌دهد دولت در مورد تأمین مصئونیت خبرنگاران و به دادگاه کشانیدن عاملان جنایات علیه خبرنگاران، جدی نیست.
این نهاد بار دیگر از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته که دوسیه‌های قتل خبرنگاران را پیگیری کرده و ترتیباتی برای جلوگیری از تکرار جنایات علیه خبرنگاران را روی دست بگیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *