معاون سخن‌گوی رییس جمهور: بررسی کارکرد شورای امنیت ملی در حیطه کاری هیئت حقیقت‌یاب قندوز نبود

اطلاعات روز: پس از آنکه هیئت حقیقت‌یاب رویداد قندوز، «ضعف رهبری و پیچیدگی ساختارهای دولتی» را عامل سقوط قندوز خواند، اکنون معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری می‌گوید که بررسی کارکرد شورای امنیت ملی در حیطه کاری این هیئت نبود.

امرالله صالح، رییس کمیسیون حقیقت‌یاب گفته بود: «ما استراتژی اقدام را نقد و بررسی کردیم. ما نهادی به نام شورای امنیت ملی افغانستان را که ریاست آن با رییس جمهوری افغانستان است، نقد، بررسی و تحلیل کردیم. ما خلاءهایی را که در شیوه کار این نهاد است آشکار کردیم. [این که این نهاد] با روش موجودش چقدر باعث فضای ابهام شده، ما آن را آشکار کردیم.»
یک روز پس از نشر این گزارش، سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی رییس جمهور در مصاحبه‌اش با طلوع نیوز گفته: «رییس جمهور هیئت را صلاحیت عام و تام داده بود تا بتواند به گونه‌ی مستقل وضعیت را بررسی کند و ابعاد مختلف موضوع را در این گزارش خود بگنجاند.»
اما آقای هاشمی افزوده: «موضوع چه‌گونگی کار شورای امنیت اگر چه به شکل مستقیم در حیطه کاری این هیئت گماشته نشده بود، ولی آنان بررسی‌های خود را کردند و نظریات خود را ابراز کردند. ما با در نظرداشت لزوم دید اوضاع و شرایط بالای پیشنهادات آنان توجه می‌کنیم.»
هم‌چنان ریاست جمهوری اعلام کرده که ساختار شورای امنیت ملی را با درنظر داشت اوضاع امنیتی کشور بررسی می‌کند.
امرالله صالح با تأکید بر این‌ که «بزرگ‌ترین ناکامی در رهبری است»، گفته بود که برخی نهادهای دولتی «در سطح استراتژیک و در سطح عملیاتی دروغ می‌گویند. ما این دروغ را در گزارش آشکار کرده‌ایم.»
این کمیسیون می‌گوید که گزارش 200 صفحه‌ی خود را به حکومت تحویل داده است. مقام‌ها از ارگ ریاست جمهوری و وزارت داخله گفته‌اند که حکومت گزارش‌ها، یافته‌ها و پیشنهادهای این کمیسیون را ارزیابی می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *