صادرات میوه‌های تازه و خشک قندهار 31 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: نصرالله زهیر، رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از افزایش 31 درصدی صادرات میوه‌های تازه و خشک در این ولایت خبر می‌دهد.
وی گفته است که تنها صادرات انجیر این ولایت به 20 هزار تُن رسیده است و تا ختم سال جاری به بازارهای پاکستان، هند، امارات متحده عربی، آلمان، بریتانیا و کشورهای دیگر خواهد رسید.
سایت «ودصم»، به نقل از زهیر نوشته است: «امسال هر بازرگان قندهار بیش از 500 هزار دالر بابت صادرات میوه‌های تازه و خشک درآمد داشته و باغداران و فروشنده‌های میوه‌های خشک نیز از فروش و حاصلات انجیر در سال روان راضی هستند.»
در همین حال ظاهر خان، یکی از بازرگانان شهر قندهار می‌گوید که اگر دولت زمینه‌ی بسته‌بندی انجیر و هم‌چنان رساندن به موقع میوه‌ها به بازارهای جهانی را فراهم کند، سود حاصلات میوه و انجیر هر سال بیشتر خواهد شد.
به گفته‌ی او، ناامنی، خرابی جاده‌ها و نبود سردخانه‌ها برای نگهداری میوه‌ها، چالش‌هایی اند که صادرات میوه در قندهار را با مشکل مواجه می‌کنند.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع قندهار می‌گویند که انجیر مناطق شاه‌ولی‌کوت قندهار تا ولایت ازرگان و شینکی تا ولایت زابل در بازارهای جهانی علاقه‌مندان و بهای بیشتری دارند؛ زیرا انجیر این مناطق به آب سرد آن خوش‌رنگ و خوش‌مزه است.
با وجود سرمایه‌گذاری‌های متعدد در بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف، کشاورزی هنوز هم بزرگ‌ترین تکیه‌گاه اقتصادی مردم قندهار می‌باشد.
گفته می‌شود همین اکنون یک کیلو انجیر در بازار شهر قندهار به 500 افغانی فروخته می‌شود.