بیم و امیدهای سفر غنی به اسلا‏م‌ آباد

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی اعلام کرد که اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، در رأس یک هیئت به‌منظور شرکت در کنفرانس کشورهای قلب آسیا به آسلام آباد سفر خواهد کرد. قرار است چهارشنبه هفته پیش‏ رو، پنجمین نشست پروسه‌ی استانبول در آسلام آباد برگزار شود.
با درنظرداشت این نکته که افغانستان محور اصلی کنفرانس کشورهای قلب آسیا است و موضوعات کلی این کنفرانس‏ها تقریباً ثابت است، در شرایط فعلی اهمیت این کنفرانس برای افغانستان چیست؟
محورهای کلی کنفرانس کشورهای قلب آسیا تقویت همکاری‏های مشترک اقتصادی، امنیتی و سیاسی در منطقه است و مشخصاً تأمین ثبات در افغانستان و برداشتن گام‌های عملی برای همکاری‌های همه‌جانبه و مبارزه با تروریسم نقطه عزیمت این کنفرانس است. توسعه‌ی کشورهای منطقه و تأمین ثبات در افغانستان یک مسئله درازمدت است. این کنفرانس تقویت همکاری‌های ترانزیتی چندین پروژه مانند پروژه تاپی و کاسا یک هزار، جاده جدید راه ابریشم، برداشتن موانع از مقابل تجارت آزاد در منطقه مانند فراهم کردن سهولت‌های صدور ویزا برای تاجران و جلوگیری از تجارت غیر رسمی و غیرقانونی در میان کشورهای منطقه را به بحث می‌گیرد و دنبال می‌کند. این موضوعات از نخستین بحث‌های این کنفرانس بود که از 2011 در استانبول آغاز شد تا اکنون ادامه دارد و هم‌چنان به حیث آجندای آینده این کنفرانس هم مطرح خواهد بود.
عبدالله عبدالله با اعلام سفر غنی به اسلام آباد اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس برای مبارزه با تروریسم و استفاده از فرصت‌های اقتصادی برای کشورهای منقطه مفید است اما رییس اجراییه نارضایتی حکومت وحدت ملی را نیز از این کنفرانس اعلام کرد و گفت این کنفرانس به اهداف تعیین شده تا هنوز دست نیافته است. این کنفرانس چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد و تا پایان این نشست باید منتظر ماند. آن‌چه اما به این کنفرانس اهمیت می‌دهد رویدادهای اخیر در افغانستان و تنش میان کابل و اسلام‏آباد است.
با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی روابط کابل و اسلام آباد به شکل بی‌سابقه بهبود پیدا کرد. اشرف غنی پس از رسیدن به قدرت در زودترین فرصت به پاکستان رفت و نواز شریف متقابلاً به کابل آمد. امضای تفاهمه اطلاعاتی میان سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور و هم‌چنان فرستادن شش سرباز برای فراگیری آموزش‌های نظامی از طرف کابل به پاکستان اوج این روابط بود. روابط گرم میان کابل و اسلام آباد اما دیر نپایید و انفجار عظیم در شاه شهید کابل که تلفات بسیار بر جای گذاشت و پاکستان در این ماجرا از جانب کابل مقصر شناخته شد، از هم گسست و روابط گرم به سرد مبدل شد. پس از انفجار شاه شهید کابل و اسلام آباد روابط پر تنش باهم داشته است. آخرین صحبتی را که اشرف غنی احمدزی در سفر به اروپا داشت، بیان‌گر این تنش است. غنی گفت پاکستان در چهارده سال گذشته در یک جنگ اعلام نشده علیه افغانستان قرار دارد.
علی‌رغم این‌که غنی و نواز شریف در حاشیه نشست تغییرات اقلیم با حضور نخست وزیر بریتانیا در فرانسه باهم دیدار کردند، اما سفر چهارشنبه غنی به اسلام آباد دومین سفر رییس حکومت وحدت ملی به پاکستان، پس از به قدرت رسیدن غنی است. اشرف غنی زمانی به پاکستان می‌رود که گفت‌وگوهای صلح پس از مرگ ملا عمر برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. این سفر نیز در هیاهوی مرگ و زندگی ملا اختر منصور انجام می‌شود. با آن‌که طالبان صدای منسوب به اختر منصور را نشر کرد، اما اشرف غنی در کنفرانس دیروز خود گفت که مرگ منصور هنوز تأیید نشده است.
سفر غنی به اسلام آباد و دیدار مقامات دو کشور مثل نشست سه جانبه کابل، اسلام آباد و لندن که در فرانسه انجام شد، حاشیه‌ای خواهد بود. زیرا هدف اصلی سفر رییس حکومت وحدت ملی به پاکستان شرکت در کنفرانس کشورهای قلب آسیا خوانده شده است. تأخیر در گفت‌وگوهای صلح، ابهام مرگ و زندگی اختر منصور و تنش‌های اخیر میان دو کشور روی نشست‌های حاشیه‌ای کابل و اسلام‏آباد که قرار است به زودی انجام شود، سایه افکنده است. بنابراین این نشست با بیم‏ و امید روبه‌رو است. با گریز به گذشته و این‌که پاکستان هیچ‌گاهی بر تعهدات خود در برابر تروریسم عمل نکرده و خاک خود را تبدیل به پناه‌گاه امنی برای گروه‌های هراس افکن ساخته است، امید چندان نمی‌رود این سفر حاصلی در پی داشته باشد. هرگونه امید از سفر‏ها و دیدارهای احتمالی میان سران دو کشور تا زمانی که پاکستان دست از حمایت گروه‌های تروریستی بر ندارد، منتفی و با سوءظن‌های روبه‌رو خواهد بود.
افغانستان رییس ثابت کنفرانس کشورهای قلب آسیا است. در کنار افغانستان، یکی از کشورهای عضو به‌صورت دوره‌ی ریاست مشترک پروسه‌ی استانبول را به پیش می‌برد. در کنفرانس پیش رو، ریاست پاکستان به پایان می‌رسد و یکی دیگر از کشورهای عضو در کنار افغانستان ریاست این کنفرانس را به عهده خواهد گرفت.

.