کار عملی پروژه تاپی با حضور سران چهار کشور شریک آغاز شد

اطلاعات روز: روز یک‌شنبه، 22 قوس، کار عملی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (تاپی) با حضور رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و معاون رییس جمهوری هند، در ترکمنستان آغاز شد.
آغاز این پروژه در مراسمی در حوزه گازی گالکینیش در شهر ماری در جنوب ترکمنستان اعلام شد و رهبران کشورهای دخیل در این مراسم یک دکمه پیوند دو لوله گاز را به‌عنوان نشانه‌ افتتاح فشار دادند.
به نقل از بی‌بی‌سی، قربان‌قلی بر محمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان گفته: «این یک پروژه صلح و ثبات برای منطقه است. اعمار این خط لوله هزارها فرصت‌ کاری ایجاد می‌کند و موجب توسعه اجتماعی-اقتصادی در منطقه می‌شود. امیدوارم همه کشورها دخیل در این پروژه با هم همکاری کنند.»
آقای برمحمدوف افزوده که این پروژه تا دسامبر سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد و ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در طول ۱۸۱۴ کیلومتر از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.
رییس جمهور غنی گفته: «امروز ما شاهد یک رویداد تاریخی هستیم، دهه‌ها است در این مورد صحبت کردیم، امروز تعهد خود را نشان دادیم. فصل جدید روابط ما با ترکمنستان، پاکستان و هند امروز آغاز شد.»
پروژه ده میلیارد دالری حدود دو دهه از امضای نخستین تفاهم‌نامه آن می‌گذرد.
آقای غنی افزوده: «این پروژه بخشی از برنامه چند شاخه‌ای شامل فایبر نوری، خطوط آهن و انتقال برق است که موازی با پروژه تاپی به پیش برده خواهند شد. یک شاهراه فوق‌العاده همکاری میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی.»
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان هم با تأکید بر اهمیت منطقه‌ای این پروژه گفته: «امروز روزی مهمی برای همه‌ی ما است. این نشانه‌ واضح برای آغاز پروژه‌ای است که سرنوشت‌ها را تغییر خواهد داد. از مدیریت افغانستان و پاکستان سپاسگزارم. این پروژه سعادت مشترک ما را در پی دارد.»
حامد انصاری، معاون رییس جمهوری هند نیز گفته: «ما تعهد قوی به اجرای این پروژه داریم. ما نمی‌توانیم چشم‌انداز خود را زیر تأثیر دیدگاه مردمان گمراه قرار بدهیم. با چشم‌انداز مشترک به سوی آینده‌ روشن نسل‌های بعدی گام بر می‌داریم.»
ترکمن‌گاز، شرکت دولتی گاز ترکمنستان مدیریت کنسرسیوم اعمار خط لوله گاز تاپی را به عهده گرفته است و این تصمیم پس از آن گرفته شده است که شرکت‌های مهم بین‌المللی از مشارکت در این پروژه اجتناب کردند.
پروژه‌ی تاپی از مهم‎ترین پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود که در آن، یک خط لوله گاز از ترکمنستان آغاز، صدها کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته، از پاکستان گذشته و به هند ختم می‌شود.
براساس توافق‌نامه سهم‌داران پروژه تاپی، 85 درصد ترکمنستان سهم دارد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان 15 درصد سهم دارند.
این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل کشور از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد می‌یابد.
این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد. افغانستان سالانه حدود 500 میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و این پروژه سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.