نی: 2015 بدترین سال برای خبرنگاران افغان بود

اطلاعات روز: نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان سال 2015 را بدترین سال برای خبرنگاران در افغانستان خوانده و گفته که در این سال دست‌کم چهار روزنامه‌نگار افغان کشته، سه تن زخمی و ۲۰ تن مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
صدیق الله توحیدی، رییس نی روز پنج شنبه، 10 جدی، در نشست خبری گفت که در سال 2015، ۴ خبرنگار نیز بازداشت موقت شدند و ۴۰ خبرنگار نیز تهدید و مورد اهانت قرار گرفته‌اند.
آقای توحیدی افزود که ۲۴ رسانه در مرکز و ولایت‌های مختلف کشور تهدید شدند که بدترین آن تهدیدها علیه دو شبکه تلویزیون «طلوع‌نیوز» و «یک» بود.
هم‌چنان رییس نی گفت که در سال ۲۰۱۵ را ۹۵ مورد خشنوت علیه خبرنگاران صورت گرفته که بر خلاف سال‌های گذشته بیشترین خشونت با شمار 40 مورد از سوی گروه طالبان انجام شده است.
توحیدی افزود که بعد از طالبان دولت نیز ۳۲ مورد خشونت انجام داده و یک مورد خشونت را نیروهای ناتو مرتکب شده است. به گفته‌ی توحیدی، ۲۲ مورد خشونت‌ها نیز توسط افراد ناشناس انجام شده است.
یافته‌های این نهاد حمایت کننده رسانه‌ها نشان می‌دهد که با افزایش میزان ناامنی‌ها در افغانستان میزان خشونت در برابر روزنامه‌نگاران افغان نیز افزایش یافته است.
به گفته‌ی توحیدی، افزایش خشونت و تهدیدها در برابر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها سبب شده که شماری از روزنامه‌نگاران مجبور به ترک افغانستان شوند.
او با ابراز نگرانی از ادامه تهدیدها علیه خبرنگاران از دولت خواست که در مورد مصئونیت روزنامه‌نگاران توجه جدی کند.
برای تهیه گزارش این نهاد با ۳۰۰ خبرنگار گفت‌وگو شده و یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دست‌رسی به اطلاعات نسبت به سال‌های گذشته نیز محدودتر شده‌است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *