معاون رییس جمهور: کمیته گزینش به‌زودی کارش را آغاز می‌کند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، انتخابات پارلمانی به‌صورت قطعی در سال آینده برگزار می‌شود و کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز به‌زودی کارش را آغاز می‌کند.
آقای دانش افزوده که پس از بازگشت رییس جمهور غنی از نشست امنیتی مونیخ و صدور فرمان تقنینی جدید، کمیته گزینش عملاً به کارش آغاز خواهد کرد.
کابینه حکومت در نشست روز چهار شنبه هفته‌ی گذشته طرح قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاتی را که در 5 فصل و 26 ماده ترتیب شده است، تایید کرد.
سرور دانش با اشاره به این موضوع و صدور فرمان تقنینی از سوی رییس جمهور گفته است که به‌زودی کار عملی انتخابات با جدیت آغاز خواهد شد.
دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که آقای دانش روز شنبه این اظهارات را در دیدار با اندرس شوبرگ، سفیر سویدن در کابل، بیان کرده است.
آقای دانش با تاکید بر آغاز به کار کمیته گزینش هم‌چنان گفته که میان اعضای بلند پایه دولتی هیچ نوع اختلاف نظر در مورد انتخابات وجود ندارد.
دانش می‌افزاید که پیش از برگزاری انتخابات باید یک سلسله اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به‌وجود آید.
پس از رد فرمان تقنینی رییس جمهور از سوی مجلس نمایندگان، کار کمیته گزینش نزدیک به دو ماه است که به‌دلیل مشکلات قانونی فرا راه آن به حالت تعلیق درآمده است. مسؤلان این کمیته می‌گویند تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، آنان فعالیت‌شان را آغاز نمی‌کنند.
اعضای کمیته گزینش منتظر‌ند که رییس جمهور با استفاده از رخصتی زمستانی مجلس نمایندگان فرمان تفنینی صادر کند تا مشکل قانونی فراراه این کمیته رفع شود.
دانش پیشتر نیز گفته بود که تغییراتی در فرمان تقنینی برای انتخابات به‌وجود خواهد آمد که در آن خواست‌های شورای ملی نیز در نظر گرفته می‌شود.
اصلاح نظام انتخاباتی بخشی از توافق‌نامه ایجاد حکومت وحدت ملی بود اما پیش از این گزارش‌ها و تحلیل‌هایی منتشر می‌شدند که میان مقام‌های ارشد حکومتی به ویژه رییس جمهور و رییس اجراییه در مورد انتخابات، اصلاح نظام انتخاباتی و کمیسیون‌های انتخاباتی اختلاف نظر وجود دارد و به همین خاطر تاکنون در نظام انتخاباتی اصلاحات وارد نشده است. اما آقای دانش این اظهارات را نادرست خوانده است.