اطلاعات روز

دیدار رهبران کاتولیک و ارتودوکس پس از یک هزار سال

اطلاعات روز: پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک و کیریل یکم، اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس پس از هزار سال جدایی میان این دو کلیسای مسیحیان باهم دیدار کردند.
دو کلیسای کاتولیک و ارتودوکس در سده یازدهم در سال 1054 میلادی از یکدیگر جدا شدند.
به گزارش دویچه وله، این ملاقات رهبران دو کلیسا توام بود با نگرانی در مورد وضعیت مسیحیان در خاورمیانه و آسیا. در این ملاقات که روز جمعه در مسیر راه سفر این دو رهبر مسیحیان به مکسیکو در میدان هوایی هاوانا پایتخت کیوبا صورت گرفت، پاپ فرانسیس و کیریل یکم با یکدیگر دست داده و صورت یکدیگر را بوسیدند.
هردو رهبر مسیحیان جهان با هم عکس گرفتند و گفت‌وگو در مورد وضعیت مسیحیان جهان را آغاز کردند. آن‌ها از گسترش جنگ و تروریسم در جهان نیز هشدار دادند.
پاپ فرانسیس گفت: «بالاخره ما دیدار کردیم. ما برادریم». کیریل یکم نیز افزود: «واضح است که این ملاقات به خواست خدا صورت گرفته است، حالا همه چیز آسان‌تر می‌شود.»
زمان ملاقات تاریخی این دو رهبر مسیحیان جهان یک هفته قبل اعلام شده بود. در این ملاقات رائول کاسترو، رهبر کیوبا، نیز شرکت کرده بود.
رهبران دو کلیسای مسیحیان یک اعلامیه مشترک را در رابطه با آزار و اذیت مسیحیان در بخش‌هایی از جهان امضا کردند. با وجود تنش‌های اخیر بین روسیه و غرب بر سر آینده سوریه، این اعلامیه مشترک که حالا به امضا رسیده، امیدواری را برای دستیابی به زمینه‌های مشترک بیشتر در آینده فراهم می‌کند.
در واقع این دو رهبر مسیحیان تصمیم گرفتند در خاک طبیعی کشور کیوبا دیدار کنند، کشوری که رهبری‌اش آتائیست (خداناباور) است و این ملاقات را میزبانی می‌کند و تا اندازه‌ای هم از اهمیت سیاسی برخوردار است.
کیوبا از سنت غنی کاتولیک برخوردار است و هم‌چنان از زمان اتحاد جماهیر شوروی ارتباط نزدیک با مسکو دارد. به این دلیل این کشور با ترکیب مناسب فرهنگ‌ها و پس زمینه‌ای که دارد برای این لحظه تاریخی برگزیده شده است.
کلیسای ارتودوکس 14 شاخه مختلف دارد که بزرگ‌ترین آن کلیسای ارتودوکس روسیه می‌باشد که نزدیک به 150 میلیون انسان پیروانش هستند. در عین حال پیروان کلیسای کاتولیک 1.2 میلیارد نفر برآورد می‌شوند.
مجله اشپیگل آنلاین آلمان نوشته است که قرار است در ماه جون سال روان میلادی نمایندگان 14 کلیسای ارتودوکس از سراسر جهان در یونان گردهمایی را راه اندازی کنند.
به تازگی اختلافات بیشتری میان این دو کلیسا برسر جایگاه خاص کلیسای کاتولیک یونانی، در اوکرایین ایجاد شده است. این کلیسا دومین مرجع بزرگ مذهبی در این کشور است.
کلیسای ارتودوکس روسیه، کلیسای کاتولیک یونانی را در اوکرایین تایید نمی‌کند، کلیسایی که دنباله‌رو کلیسای شرقی است و به پاپ پاسخ‌گو می‌باشد. کلیسای ارتودوکس روسی به شکل سنتی به این نظر است که غرب اوکرایین قلمرو آن می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *