اطلاعات روز

جواد ظریف: در مبارزه علیه داعش ایران حاضر است با عربستان همکاری کند

اطلاعات روز: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید که در مبارزه علیه جنگ‌جویان گروه تروریستی داعش، ایران حاضر است با رقیب منطقه‌ای‌اش عربستان سعودی همکاری کند.
این اظهارات ایران زمانی مطرح می‌شود که تنش دیپلوماتیک بین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد.
به نقل از دویچه وله فارسی، آقای ظریف روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفته است: «هیچ چیزی در منطقه‌ی ما نمی‌تواند مانع همکاری ایران و عربستان سعودی به هدف یک آینده‌ی بهتر برای ما گردد.»
ظریف افزوده: «تندروان برای «برداران ما» در عربستان سعودی همان‌گونه خطر محسوب می‌شوند که برای بقیه منطقه. اما امکان آن هست که ما اهداف مشترک خود را مشخص بسازیم، مثلاً علیه گروه داعش و یا اسلام‌گرایان تندرو جبهه النصره.»
گروه تماس سوریه، پس از مذاکرات پنج ساعته در شب جمعه در شهر مونیخ آلمان طی یک هفته در مورد پایان جنگ‌ها در سوریه به توافق رسیدند؛ اما گفته می‌شود که مبارزه علیه گروه داعش و هم‌چنان گروه‌های تندرو دیگر قرار است ادامه داده شود.
پس از اعدام 47 تن به شمول باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی در سال جاری، معترضان به سفارت عربستان در ایران حمله کردند. در پی آن هر دو کشور دیپلومات‌های خود را به کشور فراخواندند. ایران در آن زمان گفت که عربستان سعودی هزینه‌ی سنگینی در برابر این اقدام‌اش خواهد پرداخت.
در جنگ سوریه، عربستان سعودی از شورشیان ضد دولتی حمایت می‌کند که برای عزل بشار اسد از قدرت می‌جنگند. ایران اما از گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان حمایت می‌کند که در کنار نیروهای دولتی فعال اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *