نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران

نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران

اطلاعات روز: نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام شد. اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی و حسن روحانی در تهران در جایگاه اول و دوم قرار دارند.
به نقل از رادیو زمانه، خبرگزاری‌ کار ایران (ایلنا)، شنبه، هشتم حوت گزارش داد، از مجموع یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۸۸۳ رأی شمارش شده در تهران، هاشمی رفسنجانی با کسب ۶۹۲ هزار و ۲۴۸ رأی و حسن روحانی با کسب ۶۵۲ هزار و ۷۹۲ رأی در جایگاه اول و دوم فهرست نتایج مجلس پنجم خبرگان رهبری قرار دارند.
محمدتقی مصباح یزدی با کسب ۳۳۶ هزار و ۸۴۳ رأی در جایگاه شانزهم ولایت/ استان تهران است. بر اساس این گزارش احمد جنتی در جایگاه دهم و محمد یزدی در جایگاه دوازدهم هستند.
تعداد نمایندگانی که از تهران به مجلس خبرگان رهبری وارد می‌شوند، ۱۶ نفر است.
شمارش آرای انتخابات مجلس خبرگان رو به پایان است. تاکنون ستاد انتخابات وزارت داخله/ کشور آمار نهایی را اعلام نکرده است.
ستاد انتخابات پس از پایان زمان رأی‌گیری اعلام کرد که ابتدا شمارش آرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به‌طور کامل انجام شده و سپس شمارش آرای انتخابات مجلس دهم انجام خواهد شد.
نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ رقابت نزدیک اصول‌گرایان و حامیان دولت
در همین حال وزیر داخله/ کشور ایران از شمارش ۷۰ درصد آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته که وزارت داخله تلاش می‌کند که تا آخر امشب (شنبه هشتم حوت) ۸۰ درصد نتایج نهایی شهرستان‌ها را اعلام کند.
رادیو زمانه نوشته که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر داخله ایران ظهر شنبه، هشتم حوت، در یک کنفرانس خبری میزان مشارکت در انتخابات را ۳۳ میلیون نفر اعلام کرد و گفت که «این آمار براساس آمار استعلامی و ثبتی است و آمار قطعی بر اساس میزان آرای ماخوذه اعلام خواهد شد.»
براساس اظهارات او میزان مشارکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۶۱ درصد برآورد می‌شود. ستاد انتخابات وزارت داخله جمعیت واجدین شرایط رای را ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر اعلام کرده بود.
رحمانی فضلی هم‌چنین گفت که نخستین نتایج شمارش آرا در حوزه انتخابیه تهران شامگاه شنبه اعلام خواهد شد. به گفته او تا ظهر دیروز سه هزار صندوق رای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تهران شمارش شده اما «تعداد ثبت شده و نهایی شده به آن مقدار بالا نیست» که نتایج آن اعلام شود.
براساس نخستین نتایج اعلام شده از سوی ستاد انتخابات ایران، بیش از ۱۶درصد از نمایندگان مجلس نهم از راه‌یابی به دور بعدی مجلس بازمانده‌اند.
خبرگزاری «تسنیم» که به سپاه پاسداران نزدیک است، مدعی شده که براساس آرای شمارش شده ائتلاف اصول‌گرایان پیروز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
وب‌سایت خبرآنلاین هم که به علی لاریجانی نزدیک است، در گزارشی از پیروزی نامزدهای مستقل در حوزه‌های انتخابیه خبر داده است. براساس این گزارش در میان ۸۴ نامزدی که بیشترین آرا را در حوزه‌های انتخابیه مختلف کسب کردند، ۲۶ نفر مستقل، ۲۱ نفر از لیست حامیان دولت و اصلاح‌طلبان و ۱۸ نفر نیز از لیست ائتلاف اصول‌گرایان هستند.
ستاد انتخابات وزارت داخله ایران تا ساعت 4 پس از چاشت روز شنبه نتایج آرای ۴۲ حوزه انتخابیه را اعلام کرد که براساس آن رقابت نزدیکی میان حامیان دولت و ائتلاف اصول‌گرایان در جریان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *