تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های دو جانبه اقتصادی و تخنیکی میان ایران و افغانستان امضا شد

اطلاعات روز: وزارت معادن و پترولیم افغانستان تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های دو جانبه با وزارت معادن و پترولیم کشور ایران را به امضا رسانید.
براساس این تفاهم‌نامه، دو کشور گروه کاری مشترک در سطح معاونین دو وزارت به منظور توسعه و همکاری‌های معدنی را ایجاد خواهند کرد که در صورت ضرورت تشکیل جلسه می‌دهند. علاوه بر این، ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک معدنی بین دو کشور و یا کشور سوم، از مواد مهم این تفاهم‌نامه می‌باشد.
براساس خبرنامه‌ی وزارت معادن و پترولیم افغانستان، «برگزاری دوره‌های آموزشی متخصصان و کارشناسان افغان با هزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران»، «تدویر برنامه آموزشی شست‌وشوی مس (لیچنیگ) برای کارشناسان و متخصصان معرفی شده از سوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان» و «همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در راستای ساخت مرکز تحقیقات معدنی افغانستان به منظور توسعه همکاری‌های فنی و تخینکی» از دیگر مواد مندرج این تفاهم‌نامه می‌باشند.
این تفاهم‌نامه در جریان دیدار وزیر معادن و پترولیم افغانستان، داوود شاه صبا با محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به امضا رسیده است.
آقای صبا در این دیدار گفته است که همکاری‌های دو جانبه اقتصادی به سود هر دو کشور است و باعث تحکیم دوستی و مناسبات برادرانه بین دو کشور می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفته است کشورش مصمم است تا متخصصان و کارشناسان افغان در بخش معادن که غرض آموزش و تعلیمات مسلکی معرفی می‌گردند، را در دوره‌های مختلف آموزش دهد.
هیئت ایرانی هم‌چنان علاقه‌مندی و آمادگی‌های همه جانبه خود را در بخش توسعه معدن‌کاری، سرمایه‌گذاری معادن و پترولیم، صادرات و واردات مواد معدنی دو کشور، مخصوصاً سنگ‌های زینتی که در افغانستان انواع مختلف آن وجود دارد، اعلام کرده است.