رییس اداره خدمات ملکی: بیش از 25 هزار بست خالی در ادارات دولتی وجود دارد

اطلاعات روز: رییس عمومی اداره خدمات ملکی می‌گوید که در ادارات دولتی کشور بیش از 25 هزار بست خالی وجود دارد.
هزارها بست در ادارات دولتی درحالی‌ خالی است و نیاز به کارمند دارد که میزان بیکاری در کشور بیش از 40 درصد برآورد شده است.
مجلس نمایندگان امروز وزیر کار، امور اجتماعی و رییس اداره خدمات ملکی را به دلیل افزایش بیکاری در کشور به نشست عمومی مجلس فراخوانده بود.
احمد مسعود توخی، رییس عمومی اداره خدمات ملکی گفت که در مجموع در ادارات دولتی 25584 خالی موجود است، اما بست‌ها در وزارت خارجه، شهرداری‌ها، بخش اداری دادستانی کل و اداره امور شامل این لیست نیست و ممکن بخشی بزرگی بست‌های آن نیز خالی باشد.
به گفته‌ی توخی، تنها 13 هزار بست در وزارت معارف خالی است.
براساس آمار که آقای توخی از بست‌های خالی در ادارات دولتی ارائه کرد، در اداره تربیت بدنی 502 بست، در اداره عمومی رادیو تلویزیون ملی 144بست، در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی 242 بست، در کمیسیون مستقل انتخابات 220بست، در وزارت انکشاف دهات 155بست، در وزارت اطلاعات و فرهنگ 288بست، در وزارت اقتصاد 104بست، در بخش خدمات ملکی وزارت داخله 600 بست، در وزارت سرحدات و قبایل 205 بست، در وزارت انرژی و آب 452 بست، در وزارت تحصیلات عالی 516 بست، در وزارت زراعت 891 بست، در وزارت صحت عامه 2096 بست، در وزارت عدلیه 404 بست، در وزارت فواید عامه 355 بست، در وزارت مالیه 383 بست، در وزارت مخابرات 308 بست، در وزارت معادن 516 بست خالی وجود دارد.
افزون بر این ده‌ها و صدها بست در اداره‌های دیگر دولتی نیز خالی است.
نسرین اوریا خیل، وزیر کار و امور اجتماعی و شهدا و معلولین در نشست عمومی مجلس گفت که آمار و ارقام دقیق در مورد شمار افراد بیکار در کشور وجود ندارد. خانم اوریا خیل افزود که برنامه‌هایی را برای بهبود بازار کار روی دست دارند اما تأکید کرد که مسئولیت وزارت او ساختن پالیسی است، نه ایجاد کار.
بیکاری در کشور یکی چالش‌های جدی مردم و به‌ویژه جوانان تحصیل کرده کشور است. در دو سال اخیر هزارها جوان به دلیل فقر اقتصادی و نیافتن کار کشور را ترک کرده‌اند.