قربان حقجو: اداره آیسا «یک شبه» توسط رییس جمهور لغو شد

اطلاعات روز: محمد قربان حقجو، رییس عمومی اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) می‌گوید که در نشست سه‌شنبه شب شورای عالی اقتصادی بدون این که از وی نظری خواسته شود، رییس جمهور اعلام کرد که اداره آیسا لغو و در وزارت تجارت و صنایع ادغام شود.
آقای حقجو در نشست خبری امروزش گفت که در نشست شورای عالی اقتصادی پس از بحث و ابراز نظرهایی، رییس جمهور تصمیم خود مبنی بر ملغا‌سازی اداره آیسا را اعلام کرد.
حقجو افزود: «وضعیت موجود قسمی است که من بسیار تلاش کردم تا بفهمم که این ملغا رسمی شده است یا نه، یا برای ما کدام مکتوبی می‌آید، ولی در نشست شورای عالی اقتصادی که خودم حضور داشتم، شندیم که باید این اداره ملغا شود و وزارت تجارت و صنایع مؤظف شد که عاجل در قسمت ادغام این اداره در چوکات وزارت تجارت طرح خود را به ریاست جمهور و شورای عالی اقتصادی ارائه کند.»
رییس اداره آیسا طرح ملغا سازی این اداره را سوال برانگیز خواند و گفت، باوجودی که عضو رسمی شورای عالی اقتصادی هستم و باآن‌که در نشست‌های قبلی شورا دعوت نمی‌شدم، اما در این نشست که به‌خاطر ابراز نظر روی این مسئله دعوت شده بودم، هیچ فرصت به من داده نشد تا ابراز نظر کنم.
او گفت: «از هرکس سوال شد به غیر از من.»
به گفته‌ی حقجو، انتقادهایی که در نشست شورای عالی اقتصادی متوجه آیسا بود، متوجه این اداره در زمان پیش از ریاست او بود. حقجو گفت، در زمانی که قرار بود ریاست این اداره را عهده‌دار شوم، مشکلات موجود و طرح‌های خود را برای رفع آن‌ها، به رییس جمهور رائه کرده بودم، اما بدون اجازه دادن به من که مسئولیت این اداره را به‎عهده دارم، تصمیم مبنی بر ملغاسازی آیسا اعلام شد.
آقای حقجو تصمیم ملغاسازی آیسا را «یک شبه» خواند و گفت که این گونه تصامیم اعتبار یک نظام را زیرسوال می‌برد.
گفته‌های حقجو در حالی‌ست که در خبرنامه‌یی که از سوی ارگ ریاست جمهوری از نشست سه‌شنبه شب شورای عالی اقتصادی به نشر رسیده، هیچ اشاره‌ی به ملغاسازی اداره آیسا نشده است.
از سوی هم رییس اداره آیسا در این نشست از دست‌آوردها و کارکردهای که در زمان ریاستش در این اداره صورت گرفته و اصلاحاتی که به‌وجود آمده را به نفع بخش اقتصاد و سکتورهای خصوصی کشور خواند.
محمد قربان حقجو، در 20 سرطان سال گذشته به حیث رییس اداره آیسا انتخاب شد. آقای حقجو در زمان ارائه برنامه‌های خود در این اداره گفت که اداره فعلی آیسا، پاسخ‌گوی نیازمندی‌های بازرگانان و سرمایه‌گذاران در سراسر کشور نیست.
قربان حقجو در زمان حکومت کرزی به حیث رییس اتاق تجارت و صنایع بود و در زمان مبارزات انتخاباتی، از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله حمایت خود را اعلام کرد.
از سوی هم آقای حقجو در مدت کم‌تر از دو ماه ریاست در این اداره، 133 کارمند آیسا را به صورت گروهی، در مرکز و ولایت‌ها از کار برکنار کرد.
این اقدام حقجو باعث شد که کارمندان برکنار شده، در دروازه ورودی ساختمان اداره آیسا دست به تحصن بزنند. آن‌ها این اقدام آقای حقجو را خلاف اصول و ماده‌ی 149 قانون کارِ افغانستان و یک عمل سیاسی و شخصی خوانده بودند. اما حقجو علت این اقدام را کسر بودجه و برای آوردن اصلاحات در این اداره خواند.