توهین و توقیف خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی در محل انفجار درکابل

اطلاعات روز: یک خبرنگار رادیو دویچه‌وله و یک خبرنگار تلویزیون آریانا نیوز که می‌خواستند از انفجار روز سه‌شنبه کابل گزارش تهیه کنند با بدرفتاری نیروهای امنیتی مواجه شدند.
حسین سیرت، خبرنگار آزاد رادیو دویچه‌وله صدای آلمان در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت، زمانی که می‌خواستم برای پوشش این رویداد از چهارراهی پشتونستان چند عکس بگیرم از سوی مأموران امنیت ملی «تهدید، توهین، دشنام و توقیف» شدم و آن‌ها تمام وسایل خبرنگاری را قید کردند.
آقای سیرت نوشته است که هرچند بارها برای مأموران امنیت توضیح دادم که من خبرنگارم و به‌صورت قانونی فعالیت دارم و کارت خبرنگاری‌‌ام را نیز به آن‌ها نشان دادم. اما آن‌ها مرا بیش از نیم ساعت توقیف کردند. وقتی تلاش کردم که تا به آن‌ها بفهمانم که خبرنگارم و باید از محل حادثه گزارش تهیه کنم، دشنامم دادند و چند بار تهدید به لت‌وکوب کردند. آن‌ها به من گفتند که از مراکز نظامی برای خارجی‌ها عکس تهیه می‌کنی و به این دلیل بارها تهدید لفظی کردند.
سیرت نوشته: «آن‌ها چیپ (حافظه) کمره‌ی عکاسی‌ام را گرفتند. برای‌شان گفتم که با این کار مانع کار خبرنگاری‌ام می‌شوید. تأثیری نکرد و مرا با تهدید و توهین از محل (چهارراهی پشتونستان) بیرون کردند. پس از آن که تلفونم را با خود بردند و دوباره تحویل دادند، تلفونم کار نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد امنیت ملی تمام محتویات تلفونم که عکس‌های خانوادگی نیز در آن‌ها بود، کاپی‌برداری کرده است. از این‌که عکس‌های خانوادگی در بین حافظه‌ی کمره است، نگرانم.»
آقای سیرت به اطلاعات روز گفت که خواستار مسترد کردن کارت خبرنگاری و حافظه‌ی کمره‌ی عکاسی خود است. سیرت افزود: «نیروهای امنیتی افغانستان مانع فعالیت قانونی خبرنگاران می‌شوند و جلو آزادی بیان را می‌گیرند و آن را محدود می‌کنند.»
فرشاد صالح، خبرنگار تلویزیون آریانا نیوز نیز که برای پوشش این رویداد به محل حادثه رفته بود با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شده است. ویدیویی که از این صحنه به‌نشر رسیده، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی صالح با الفاظ «تند و تیز» با او صحبت می‌کند و تکان‌تکان او را از محل دور می‌کنند و اجازه‌ی تهیه‌ی گزارش را به وی نمی‌دهد.
در همین‌حال نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است اهانت خبرنگاران و ایجاد محدودیت بر کار اطلاع‌رسانی، از سوی نهادهای امنیتی غیرقابل تحمل است.
این نهاد اهانت و توقیف خبرنگاران از سوی موظفین امنیتی را غیرقانونی دانسته و خواهان پیگیری این مسأله از سوی مراجع مسئول می‌باشد.
نی از مسئولان و سربازان امنیتی خواسته است تا در موارد و مواقع حساس و بحرانی خونسردی‌شان را حفظ نموده و بدانند همان‌گونه که حفظ و تأمین امنیت از وظایف آن‌ها است، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی نیز از وظایف خبرنگاران بوده و نباید مانع کار خبرنگاران شده و با خشونت علیه خبرنگاران و فلمبرداران برخورد نمایند.
خبرنگاران در افغانستان در کنار مشکلات دیگر، به‌صورت درست به اطلاعات دست‌رسی ندارند. در حالی‌که نهادهای رسانه‌ای در پی اجرایی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات هستند، نیروهای امنیتی و ادارات دولتی هنوز هیچ اقدامی برای اجرایی شدن این قانون نکرده و خبرنگاران و رسانه‌ها هنوز با چالش‌های جدی در تهیه‌ی گزارش و دسترسی به اطلاعات مواجه اند.