رییس‌جمهور در سومین سمپوزیم بین‌المللی توانمندسازی زنان: قانون اساسی افغانستان قابل معامله نیست

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در سومین سمپوزیم بین‌المللی کابل «توانمند‌سازی زنان، دست‌آوردها و چالش‌ها» در افغانستان که از سوی وزارت خارجه برگزار شده بود با تأکید بر حفظ دست‌آوردهای 14 سال گذشته به زنان وعده داد که قانون اساسی کشور قابل معامله نیست.
وزارت خارجه‌ی کشور امروز سومین سمپوزیم بین‌المللی دو روزه را در ادامه‌ی دو سمپوزيم بین‌المللی ديگر که در واشنگتن و اسلو پایتخت ناروی در سال‌های 2013 و 2014 میلادی برگزار شده بود، برگزار کرد.
در این سمپوزیم رییس‌جمهور غنی، رییس اجراییه، وزیر خارجه‌ی ناروی، شماری از اعضای کابینه، شماری از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی نهاد‌های بین‌المللی، فعالان حقوق زن و … شرکت کرده بودند. در این نشست مشکلات و چالش‌های زنان در افغانستان به بررسی گرفته می‌شود.
آقای غنی در بیانیه‌اش ضمن تأکید بر تعهدات حکومت وحدت ملی برای بهبود زندگی زنان افغانستان و سهم‌گیری آنان در عرصه‌های مختلف زندگی در جامعه‌ی افغانستان گفت که زن افغان امروز از خود نمایندگی می‌کند.
غنی افزود: «زن افغان حاضر نیست که به عقب برود، زن افغان به پیش می‌رود، پهلوبه‌پهلو با مرد افغان و زن افغان تقاضا دارد که سهم واضح و همه‌جانبه داشته باشد.»
او بر تلاش‌های پیهم برای برجسته شدن نقش زنان در افغانستان تأکید کرد و گفت که این کار باید براساس معیارهای واضح پیش برده شود.
رییس‌جمهور گفت که باید در این سمپوزیم دوروزه مشکلات زنان به بررسی گرفته شود، برای رفع چالش‌ها راه‌حل‌ها دریافت گردد و نتایج آن به وی سپرده شود تا قدم‌های عملی در زمینه برداشته شود. او همچنان برای حل مشکلات زنان خواستار حمایت‌های جامعه‌ی جهانی شد.
عبدالله‌عبدالله شام روز گذشته در مراسم افتتاحیه‌ی این نشست با یادآوری و قدردانی از نقش فعال زنان در تحولات کشور گفت که افغانستان طی سال‌های گذشته راه طولانی و پر از فرازونشیبی را طی کرده و دوران سیاهی که در یک دوره‌یی از تاریخ بر تمام مردم افغانستان، به‌ویژه بر زنان کشور تحمیل گردیده بود از یاد مردم نخواهد رفت و افغانستان هیچگاه به آن دوره‌های سیاه، ظلمت و جهل بر نخواهد گشت.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه با اشاره به سمپوزیم‌هایی در سال‌های 2013 و 2014 در واشنگتن و ناروی برگزار شده بود، گفت که این نشست‌ها برای تبادل نظر و شریک ساختن تجارب بین‌المللی پیرامون توانمندسازی زنان افغانستان و بهبود وضعیت حقوق بشری آن‌ها، فرصت سازنده‌یی بود.
به گفته‌ی آقای ربانی، راه‌حل‌های پیشنهادی سمپوزیم اسلو در ناروی به تقویت نقش زنان افغانستان در جامعه، شناسایی اولویت‌های اساسی آن‌ها، و چگونگی حمایت جامعه‌ی جهانی از آن‌ها، تمرکز داشت.
به باور وی، سمپوزیم کابل، نشان‌دهنده‌ی اولویت‌دهی به تلاش‌ها و برنامه‌هایی است که در راستای توانمندسازی زنان افغانستان وجود دارد. ربانی گفت این سمپوزیم، همچنان اراده‌ی محکم و تداوم همکاری مشترک و هماهنگ را میان حکومت افغانستان، ایالات متحده‌ی امریکا و کشور شاهی ناروی در راستای توانمندسازی زنان افغانستان و بهترسازی وضعیت حقوق بشری‌شان نشان می‌دهد.
وزیر خارجه گفت: «ما باور داریم که برگزاری چنین برنامه‌هایی، حکومت افغانستان را قادر می‌سازد تا چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای مشخصی را برای بهبود وضعیت حقوق زنان افغانستان از طریق تحلیل‌های کارشناسانه، شناسایی نموده و برای حل آن، تدابیر و اقدامات لازم را روی دست گیرد.»
شماری دیگر از سخنرانان این نشست نیز بر نقش زنان در جامعه تأکید کرده و برگزاری این نشست را برای بررسی مشکلات و چالش‌های زنان افغانستان مهم خواندند.