دختران بامیانی با هریکین‌هایی در دست، از شهر بودا تا ارگ رکاب زدند

اطلاعات روز: ذکیه و زهرا دو دختر بامیانی با هریکین‌هایی در دست در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت وارداتی ترکمنستان به افغانستان از بامیان به سالنگ، جاده‌ی بامیان – کابل را با دوچرخه طی کرده و هریکین‌ها و پیام حرکت‌شان را به ارگ ریاست‌جمهوری تقدیم کردند.
آنان که حرکت‌شان را «رکاب‌زنی برای حق، روشنایی و عدالت» نام نهاده‌اند در کابل با استقال گرم فعالان مدنی، اعضای جنبش روشنایی و شماری از نمایندگان مجلس روبه‌رو شدند. این دو بانوی دوچرخه‌سوار روز گذشته بامیان را به مقصد چوک فواره‌ی آب در مقابل ارگ ریاست‎جمهوری ترک کردند و حوالی ظهر امروز به کابل رسیدند.
آنان که اکنون در کابل رسیده‌اند، رییس‌جمهور غنی در تهران است و رییس اجراییه در ترکیه. گفته می‌شود که ذکیه و زهرا پیام‌شان را به اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری سپرده‌اند، اما مقام‌های اداره‌ی امور هریکین‌های آنان را نپذیرفته‌اند.
احمد بهزاد، نماینده‌ی مردم در مجلس و عضو فعال «جنبش روشنایی» از مقابل ارگ ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: « مقامات اداره‌ی امور آن‌ها (ذکیه و زهرا) را با احترام پذیرفتند؛ پیام‌شان را گرفتند اما هریکین‌ها را نگرفتند؛ گفته‌اند پذیرفتن هریکین برای ارگ اهانت است!»
تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از بامیان به سالنگ تاکنون اعتراضات گسترده‌یی را در داخل و خارج کشور به‌دنبال داشته است. معترضان به اشکال مختلف اعتراض کردند؛ «جنبش روشنایی» شکل گرفت. تظاهرات و راهپیمایی در شماری از ولایت‌های کشور و شماری از شهرهای کشورهای خارجی برپا شد.
در پیام زهرا و ذکیه آمده است: «به پاس احترام به ارزش‌های دموکراتیک و نظام دموکراتیکی که برای حفظ آن هزاران شهروند جان داده‌اند و میلیون‌ها تن از آن دفاع کرده‌اند و با ادای احترام به برابری، کرامت انسانی، حقوق بشر و دموکراسی و صلح، ما فاصله‌ی بامیان-کابل را با دوچرخه/ بایسکل آمده‌ایم تا هدیه‌ی خود را به رییس‌جمهور و رییس اجراییه‌ی کشور تقدیم کنیم. دو هریکین، هدیه‌ی ماست به دو کسی که با وعده‌ها و تعهدات روشن به ملت افغانستان به ‌رهبری دولت رسیدند و حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند.»
آنان در پیام‌شان به حمایت از جنبش روشنایی و خواسته‌های آن و حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز 27 ثور در کابل گفته‌اند «این مطالبات، فارغ از اما و اگرهای سیاسی آن، روشن و واضح می‌باشد. مردم می‌خواهند که خط برق 500 کیلوولت از مسیر اصلی آن یعنی بامیان-میدان وردک بگذرد. این مسیر که مبتنی بر ماسترپلان توسعه‌ی برق کشور است، هم به نفع اقتصاد ملی است و هم انکشاف متوازن را تضمین و تمهید می‌نماید. »
دو بانوی دوچرخه‌سوار می‌گویند که هر شهروند این کشور حق دارد که از خدمات و برنامه‌های انکشافی و توسعه‌یی حکومت برخوردار شود.

13265878_1122551677801506_4498682998453161910_n
آنان از رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه خواسته‌اند که «نباید پاسخ‌تان به شهروندانی که به مدنیت و حقوق برابر احترام گذاشته‌اند «تاریکی» باشد.»
ذکیه و زهرا می‌گوید: «ما با دادن دو هریکین به شما(رییس‌جمهور و رییس اجراییه)، یادآور می‌شویم که عصر تاریکی و چراغ‌های نفتی گذشته است و بگذارید ما در زمانه‌ی کنونی، از برق که بدیهی‌ترین حق مردم است، برخوردار باشیم.»
آنان از این دو مقام بلندپایه‌ی حکومت خواسته‌اند که جنبش روشنایی را پاس دارند و «حرمت شهروندان» را نگهدارند و به ارزش‌های مدنی احترام بگذارند.
«جنبش روشنایی» که پس از تغییر مسیر این لین برق براساس فیصله‌ی (11 ثور» کابینه‌ی حکومت وحدت ملی شکل گرفته تصمیم حکومت را «تبعیض‌آمیز، خلاف انکشاف متوازن و برخلاف ماسترپلان برق افغانستان» می‌داند.
اما حکومت برای حل این معضل کمیسیون ملی را ایجاد کرده که تمام اسناد مربوط به این پروژه را بررسی کرده و نتایج آن‌را به ریاست‌جمهوری بسپارد. اما شورای عالی مردمی «جنبش روشنایی» طرح ایجاد کمیسیون ملی را «توطئه» می‌خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *