رییس‌جمهور: برای فعالیت شرکت‌ها معیارهایی با استندرد بین‌المللی تعیین شود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در نشست روز یک‌شنبه شورای عالی اقتصادی گفته است که باید برای فعالیت شرکت‌ها معیارهایی با استندرد بین‌المللی تعیین شود و اداره‌ی بین‌المللی استندرد معیارهای فعالیت شرکت‌ها را مشخص می‌کند.
دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در نشست شورای عالی اقتصادی، روی موضوعات «پالیسی طبقه‌بندی شرکت‌های خصوصی، طرح برق‌رسانی آفتابی و طرح ملی پنج ساله‌ی انکشاف تولید پایدار زعفران افغانستان» بحث شده است.
عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد ضمن ارائه‌ی طرح فعالیت شرکت‌های خصوصی گفته است در جریان ۱۴ سال گذشته شرکت‌ها به معیارهای بین‌المللی فعالیت نداشته‌اند و باید معیارهای واضح برای فعالیت شرکت‌ها تعیین شود.
رییس‌جمهور غنی ضمن تأکید بر کار روی استندرد‌سازی فعالیت شرکت‌ها گفته است: «فعالیت شرکت‌ها باید ارزیابی گردد، تا در هماهنگی با اداره‌ی بین‌المللی استندرد، سند معیاری فعالیت برای‌شان داده شود.»
غنی افزوده: «شرکت‌ها باید طبقه‌بندی مقدماتی شوند و همچنان انگیزه‌ی ظرفیت‌سازی داشته باشند، تا در مطابقت با معیارهای اداره‌ی بین‌المللی استندرد عیار گردند.»
خبرنامه افزوده که عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه در این نشست گفته است که باید تعداد شرکت‌ها در هماهنگی با سکتور خصوصی مشخص شده و قوانین در این خصوص بازنگری شود.
طرح برق‌رسانی به 10 هزار خانه و دکان
از سوی هم در خبرنامه آمده که علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب طرح برق‌رسانی آفتابی را در نشست شورای عالی اقتصادی ارائه کرد که براساس آن، حدود 10 هزار خانه و دکان در ولایت‌های کابل، هلمند، قندهار و پروان از انرژی آفتابی مستفید خواهند شد.
آقای عثمانی افزوده که در این زمینه با یک کمپنی مشهور خارجی کار جریان دارد.
رییس‌جمهور در این مورد گفته است: «کمپنی‌یی که در زمینه‌ی برق آفتابی کار می‌کند باید با استندردهای روز برابر بوده و وسایل آن نیز معیاری باشد. برای حفظ و مراقبت بهتر این سیستم، کمپنی مذکور باید پلان و طرح واضح را ارائه نماید.»
در این نشست به وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا وظیفه داده شده است که در زمینه‌ی طرح برق آفتابی کار کنند.
همچنان آقای غنی خبر داده است که حکومت روی برق‌رسانی دایمی کار می‌کند و از طریق بندهای آب که ظرفیت تولید برق را دارا باشند، انرژی دایمی برق را برای شهروندان تأمین خواهد کرد.
او تأکید کرده است که باید در پلان برق‌رسانی، به روستا‌های کشور اولویت داده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *