محمدعلی و مایک تایسن

شاید مشت‌زنِ معروف جهان، محمدعلی، به‌خاطر انتخاب نام «محمدعلی» هم بود که در میان مسلمانان خیلی مشهور و محبوب شد. مایک تایسن، مشت‌زن دیگر بسیار مشهور امریکا، نیز مثل محمدعلی از سیاه‌پوستان بود و به دین اسلام گروید. اما او در میان مسلمانان مانند محمدعلی محبوب و مشهور نشد. همه‌ی کسانی‌که اطلاع مجملی از زنده‌گی و شخصیت محمد علی و مایک تایسن داشته باشند، می‌دانند که تفاوت شخصیتی میان آن دو بسیار است. شاید به‌صورت فشرده بتوان تفاوت آن‌ها را این‌گونه بیان کرد که مایک تایسن در دایره‌یی محدود به خواسته‌های کاملا شخصی قدرت و ثروت و شهرت زنده‌گی می‌کرد و می‌کند و محمدعلی پیوسته از پوسته‌ی خواسته‌های شخصی خود بیرون می‌رفت و در دایره‌ی بزرگ آرمان‌ها توان‌آزمایی می‌کرد.
اکنون، نتیجه‌یی که از همین وصف فشرده می‌توان گرفت ظاهرا این است که خوب، کاملا طبیعی است که محمدعلی مسلمان‌شده در میان مسلمانان قدر بیشتری ببیند و سهم بیشتری از محبوبیت داشته باشد و مایک تایسن در میان مسلمانان چهره‌یی نه‌چندان مشهور یا محبوب بماند. اما این نتیجه‌گیری خیلی منطقی نیست. با توجه به آن‌چه در میان مسلمانان می‌گذرد و چهره‌یی که مسلمانان از پیش‌قراولان هویت مسلمانی می‌طلبند، آن که باید در میان مسلمانان محبوب و مشهور می‌شد مایک تایسن بود و نه محمدعلی. مایک تایسن مردی خشن و مبارزطلبی بود که تنها پیامش به جهان این بود که اگر شهامت دارید بیایید با من رو‌به‌رو شوید. او در رینگ حتا گوش حریف خود را با دندان می‌گرفت و به همسر و مادر حریف خود دشنام‌های شنیع می‌داد. محمد علی می‌گفت که در تمام دوران مشت‌زنی خود هرگز نخواسته کسی را فراتر از آن‌چه مقتضیات مسابقه‌ی مشت‌زنی حرفه‌یی است، افگار و مجروح کند. محمدعلی محبوب صلح‌دوستان جهان بود، چون به صلح جهانی اعتقاد و باور داشت.
حال اگر به جامعه‌ی مسلمان و جریان‌های غالب این جامعه، در سطح جهانی، نگاه کنیم، می‌بینیم که مسلمانان گرایشی عمومی به خود -حق‌پنداری و نزاع مذهبی و خشونت‌های دینی دارند و پیوسته در حال مبارزطلبی‌اند. این روحیه بایستی بیشتر در علاقه به مایک تایسن تجلی کند تا به محمد علی.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *