عمر زاخیوال: افغانستان و پاکستان بر سر برقراری آتش‌بس در تورخم توافق کردند

اطلاعات روز: حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که افغانستان و پاکستان بر سر برقراری آتش‌بس در مرز تورخم توافق کرده‌اند.
آقای زاخیلوال در صفحه رسمی فیسبوک خودش نوشته است: «:دیروز با نماینده نیروهای امنیتی پاکستان سخنان خود را با این نکات کوتاه ساختم. اول: آتش‌بس.»
سفیر افغانستان در پاکستان همچنان نوشته است که برای راه‌حل مشکل لازم است مقامات بلند پایه دو کشور در تماس شوند، هیأت بلند پایه‌یی برای حل مشکل تعیین شود و تا زمانی‌که مشکل حل نشده پاکستان ساخت تاسیسات نظامی را در مرز با افغانستان متوقف بسازد.
آقای زاخیلوال همچنان گفته است که برای آغاز ساخت تاسیسات در منطقه مرزی هیچ توافقی انجام نداده و به مقامات پاکستانی نیز در این زمینه پیام داده است.
آقای زاخیلوال محتوای پیامش را چنین نوشته است: «نه تنها شما کار را توقف ندادید تا برای حل [مشکل] یک فرصت پیدا شود، بلکه شما … طوری نشان دادید که کار را بر اساس گفته‌های دیروز ما آغاز کردید. من این سخن شما را به صراحت رد می‌کنم.»
سفیر افغانستان در اسلام‌آباد هشدار داده است که اگر کار ساخت تاسیسات متوقف نشود و برای حل بحران تلاش لازم صورت نگیرد، موضوع جنگ تورخم عام شده و عواقب ناگوار و مسئولیت آینده آن به عهده پاکستان خواهد بود.
آقای زاخیلوال درحالی از برقراری آتش‌بس سخن می‌زند که شام روز یک‌شنبه منابع دولتی اعلام کردند که مرزبانان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم درگیر شده‌اند. علت این درگیری ایجاد تاسیسات از سوی پاکستان گذشته از نقطه صفری مرز میان دو کشور خوانده شده است.