«مشکل مهاجران و بیجاشدگان در افغانستان نیازمند کمک و توجه بین‌المللی است»

اطلاعات روز: فیلیپو گراندی، رییس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که به‌مناسبت روز جهانی مهاجرت به کابل آمده است، می‌گوید که مشکل مهاجران و بیجاشدگان در افغانستان نیازمند کمک و توجه بین‌المللی است.
آقای گراندی همچنان گفته است که سازمان تحت اداره‌ی وی آماده است تا در این راستا با حکومت افغانستان کمک و همکاری کند.
رییس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که به تازگی به این سمت رسیده روز یک‌شنبه با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در کابل دیدار کرده و گفته است که به خانه‌ی خود آمده و سفر به افغانستان برایش یک سفر مهم است.
او گفته است: «تصمیم گرفتم در روز بین‌المللی مهاجرت در افغانستان باشم تا توجه جهانی را به مسأله‌ی مهاجران و بیجاشدگان در افغانستان جلب نمایم.»
آقای گراندی در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفته است: «صبح امروز (یک‌شنبه) از ایران به هرات آمدم و از کمپ بیجاشدگان یکجا با والی هرات دیدن کردیم. والی هرات برای رسیدگی به بیجاشدگان طرح‌های معقولی داشت. در کابل با وزیرعودت مهاجرین نیز صحبت کردیم و درباره‌ی ادامه‌ی کمک‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم. سازمان تحت اداره‌ی ما آماده است حکومت و مردم افغانستان را در این عرصه یاری رساند.»
آقای عبدالله نیز گفته است که حکومت افغانستان به موضوع مهاجرین به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خویش نگاه می‌کند و برای برگشت باعزت و قانونی مهاجران و رسیدگی به دشواری‌های بیجاشدگان با جدیت در تلاش است.
رییس اجراییه همچنان گفته است که در گذشته موضوع مهاجرت در اولویت‌های برنامه‌ی حکومت قرار نداشته اما حکومت وحدت ملی رسیدگی به مهاجرین و بیجاشدگان را در رأس برنامه‌های خود جای داده و در زمینه خواهان همکاری جدی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دیگر نهادهای بین‌المللی با حکومت در رسیدگی به این قضیه است.
در این دیدار آقای گراندی همچنان از حکومت افغانستان خواسته است که به قضیه‌ی مهاجران در کنفرانس‌های وارسا و بروکسل توجه کند تا کمک‌های بیشتری برای مهاجران و بیجاشدگان از سوی جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های کمک کننده صورت بگیرد.
روز 20 جون متعلق به پناهندگان است، روزی که کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.