پیامی از کابل به اسلام‌آباد و طالبان

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در یک سفرِ از قبل اعلام نشده دیروز به افغانستان آمد. آقای کارتر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشرف غنی رییس‌جمهور کشور، گفت: امریکا رهبران گروه‌های تروریستی را در هرگوشه‌ی جهان هدف قرار می‌دهد. آقای کارتر هدف سفرش به افغانستان را دادن صلاحیت بیشتر به جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، اعلام تعهد مالی امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و ادامه‌ی حضور نیروهای امریکا در سال 2017م در افغانستان اعلام کرد.
آقای کارتر در حالی به افغانستان سفر می‌کند که چندی قبل بارک اوباما رییس‌جمهور امریکا اعلام 8400 سرباز امریکایی بر اساس درخواست فرماندهان نظامی امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند تا به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند. وزیر دفاع امریکا در این سفر ضمن این‌که از ادامه‌ی تعهدات مالی به نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داد به نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان صلاحیت داد که تروریستان را از زمین و هوا هدف قرار دهند و نابودکنند.
اظهارات وزیر دفاع امریکا پس از آن‌که تلاش‌های صلح افغانستان به بن‌بست رسیده، نکته‌ی مهمی برای دولت افغانستان و نیروهای امنیتی کشور است. در حالی که گروه همکاری چهارجانبه با برگزاری چهارنشست به روی آوردن طالبان به میز گفت‌وگو خوش‌بین بودند، طالبان اما از گفت‌وگو با حکومت افغانستان خودداری کرد و پاکستان نیز از تعهداتی که به اعضای گروه هماهنگی چهارجانبه داده بود، سرباز زد.
اظهارات دیروز وزیر دفاع امریکا در راستای هدف قراردادن تروریستان که طالبان نیز بخشی از آن است، ضمن این‌که برای نیروهای امنیتی افغانستان امیدوارکننده است، برای دولت پاکستان و طالبان نیز یک هشدار تازه است. در حالی‌که انتظار می‌رفت نقش جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان پایان یافته است و کاخ سفید قبل از این تمایلی به درگیری دوباره و هدف قرار دادن تروریستان نداشت، اینک با دستور تازه‌ی وزیر دفاع امریکا و صلاحیت‌های ویژه‌یی که به فرمانده نیروهای نظامی امریکا اعطا کرده است، دوباره به میدان جنگ علیه تروریسم بر می‌گردند و صلاحیت حمله‌ی هوایی و زمینی بر تروریستان را دارند.
برگشت نیروهای نظامی امریکا در جنگ علیه تروریسم هرچند که مقیاس و میدان آن روشن نیست، اما برای نیروهای امنیتی افغانستان که مدت‌هاست درگیر جنگ در جبهات متعدداند، تقویت‌کننده و انگیزه‌دهنده است. حملات هوایی بر تروریستان و هدف قرار دادن سران گروه‌های تروریستی و از جمله طالبان در خاک پاکستان تأثیرات مثبتی را بر میدان جنگ و روحیه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان بر جاگذاشته است. افزایش حملات هوایی بر دشمنان مردم افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در جبهات جنگ، تأثیر مثبت و مستقیمی بر فشار وارد کردن بر گروه‌های تروریستی دارد و طالبان را در جبهات جنگ در تنگنا قرار خواهد داد.
در حالی که حکومت افغانستان پس از پایان تلاش‌های رسمی در راستای گفت‌وگو و صلح با طالبان با اعمال فشار در میدان جنگ بر طالبان و در میدان دیپلماسی و سیاست بر پاکستان، فاز تازه‌یی را گشوده و امیدوار است که فشار سیاسی متحدان بزرگ افغانتسان منجر به وادار کردن پاکستان برای همکاری با افغانستان شود، وزیر دفاع امریکا در اظهارات دیروزش پاکستان را دوست مهم و تاریخی امریکا دانست و از همکاری‌های دوجانبه‌ی امنیتی و سیاسی با این کشور یاد کرد.
آقای کارتر تروریسم را مشکل بزرگ پاکستان عنوان کرد و در پیامی از کابل از اسلام‌آباد خواست که برای نابودی تروریسم به‌عنوان یک مشکل بزرگ اقداماتی جدی روی دست گیرد و برای نابودی تروریسم در منطقه همکاری کند. ورودِ از قبل اعلام نشده‌ی اشتون کارتر به کابل و اعلام حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و اعطای صلاحیت‌های بیشتر به نیروهای نظامی امریکا، پس از کنفرانس وارسا، نقطه‌ی عطفی در میانه‌ی امریکا با افغانستان و پاکستان است. سفر وزیر دفاع امریکا پس از گلایه‌ها واتهامات رییس‌جمهور غنی و دیپلمات‌های افغانستان مبنی بر حمایت پاکستان از تروریسم و زیرپاگذاشتن تعهدات این کشور در نشست‌های چهارجانبه، پیام واضحی به پاکستان دارد. امریکا با حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و جنگ علیه تروریسم و همچنان وضع فشارهای سیاسی بر پاکستان در پی نابودی طالبان به‌عنوان گروه تروریستی مخل امنیت در افغانستان و منطقه است و سفر اشتون ناگزیری پاکستان برای تجدید نظر در موضعش در قبال طالبان را افزایش خواهد داد.
سفر وزیر دفاع امریکا همچنان بر انزوای پاکستان کمک خواهد کرد و پاکستانی‌ها باید با همکاری در صلح و ثبات منطقه از رفتن به یک انزوای سیاسی جلوگیری کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *