کودتای موفق آگاهی ما

شماری از نظامیان ترکیه اقدام به کودتای نظامی علیه دولت ترکیه کردند که با شکست مواجه شدند. این اولین بار نیست که نظامیان در ترکیه کودتا می‌کنند. در نیم قرن اخیر، چهار دولت در ترکیه با کودتای نظامی سرنگون شده. نظامیان ترکیه خویشتن را محافظ و مدافع نظام سیاسی ترکیه می‌دانند و هروقت که احساس کرده این نظام با خطر مواجه است، برای حفظ آن کودتا کرده‌اند.
کودتای ترکیه در افغانستان واکنش‌های زیادی برانگیخت. افغان‌های دلیر، بعد از مردم ترکیه، بیشترین واکنش را به این کودتای ناکام نشان دادند. من تعدادی از این واکنش‌ها را با شما شریک می‌کنم. نخندید.
طغرل‌بیگ: مرگ بر نظامیان ترکیه که می‌خواهد چهره‌ی اسلام را در ترکیه بدنام بسازند. زنده باد اردوغان رهبر قلب‌ها. زنده باد اسلام.
عبدالله اسلام‌خیل: دشمان قسم‌خورده‌ی اسلام این بار در ترکیه قصد حمله بر اسلام عزیز را داشتند. به فضل خداوند کریم توطئه‌ی‌شان خنثا و خودشان در تاریخ روسیاه شدند. زنده باد اردوغان مدافع دین مبین اسلام.
محمد حارث: به خدا اردوغان یک مسلمان راستین است. خدا همیشه با اردوغان است. دیدید چطور کودتا را شکست کرد؟ زنده باد اردوغان، زنده باد اسلام.
غلام حضرت: ماشاءالله ماشاءالله. لا حول ولا قوه الا بالله. کودتای ترکیه ناکام شد. بر تمام مسلمانان مبارک باد. زنده باد پیروان واقعی اسلام. زنده باد اردوغان. فقط یک خواهش از اردوغان داریم که به هواداران طبقه‌ی اناث خویش بگوید که از این به بعد چادر بپوشند. چرا که الحمدلله حجاب به طبقه‌ی اناث ترکیه خوب معلوم می‌شود.
خسرو تالقانی: مردم شریف ترکیه و اکثریت نظامیان کشور ترکیه به ریسمان اردوغان چنگ زدند و تفرقه نکردند. چرا که اردوغان بیرق اسلام در ترکیه است. سربلند باشی بیرق اسلام و زیاد اهتزاز کنی تا همه‌ی جهان بداند که اسلام عاقبت پیروز خواهد شد.
عبیدالله مکی: هرچند از ترکیه زیاد نمی‌فهمم، اما کودتا را دوست ندارم. من نه عاشق اردوغانم نه هم از دیگرانش. اما بارها شنیده‌ام که اردوغان از داعش در سوریه حمایت می‌کند. یک دفعه دلم می‌خواهد کودتا پیروز شود، یک دفعه دلم می‌خواهد که پیروز نشود. واقعیت امر برای من زیاد مهم نیست دوستا! شما هم به فکر میهن خود باشید.
عبدالمنیر زازی: به لطف ایزد پروردگار، کودتا در ترکیه شکست خورد. شاید دست غرب پشت این کودتا باشد، شاید هم دست ایران. اما بنازم به غیرت مسلمانان ترکیه که اجازه ندادند شیاطین عصر در ترکیه پیروز شوند و ترکیه را پارچه‌پارچه کنند. زنده باد مسلمان‌های واقعی!
تکلیف‌الدین خواجه: بسیار متاسف هستم که ما دوستای افغانی به جای این‌که از شکست کودتا در ترکیه خوشحال باشیم، از مرگ یک رقاصه‌ی پاکستانی غمگینیم. دوستا ما چرا این‌قدر به مسایل اسلامی خویش که وجیبه‌ی خدایی است بی‌توجه می‌باشیم. من اگر ارتش داشتم یک کودتای حتماً موفق علیه دوستایی که از مرگ قندیل بلوچ اظهار تاسف می‌کنند راه امی‌انداختم. اما به هر حال، من فعلاً آن قدر از پیروزی اردوغان در مقابل کودتاچیان خوشحالم که بی‌اختیار آهنگ عربی می‌خوانم. دلِلِل دلِلِل دلِلِلنی، کتیر بحب تغازلنی. بعز شمس ابنص الیل، بفرح لما تقابلنی. دلِلِل…
معراج منتظر: حالا خوب شد کودتا در ترکیه شکست خورد. اگرنه یک جریان تروریستی دیگر در حمایت از اردوغان در افغانستان شکل می‌گرفت.
اکبر اشراق: کودتای ترکیه شکست خورد. مردم ترکیه مقابل تانک‌های نظامیان کودتاچی ایستادند، خوابیدند و نشستند تا این کودتا با شکست مواجه شود. اما سوال این است که مثلاً اگر آقای حنیف اتمر کودتا کند، آیا مردم در حمایت از رییس‌جمهور غنی خواهند ایستاد؟ دوستان من فقط برای مثال گفتم، حالا شما جدی نگیرید که حنیف اتمر حتماً قصد کودتا دارد. فقط می‌خواستم بدانم که مردم از غنی حمایت خواهند کرد یا نه؟ خودم را اگر یک میلیون دالر هم بدهد، بخدا اگر حمایت کنم.
حاجی لطف‌الله سکندری: بر پدر روزگار را… دوستا از قدیم یک مثل است که مورچه اگر پر کشد، گم شود. همو نظامیان ترکیه که کودتا کرده، در حقیقت گُمی‌شان آمده بود. کاش امروز در ترکیه می‌بودم، قسم می‌خورم که می‌تانستم یک تانک کودتاگران را خراب کنم. هر رقم تانک باشد، خراب می‌کنم. درست است که کشور ترکیه از ما جداست، اما دین ما یکی است، قرآن ما یکی است، خدای ما یکی است، پیامبر ما یکی است. لعنت به طرفداران کودتا در ترکیه حتا اگر برادرم باشد.
شیر اندخوی: اردوغان پیروز شد، کودتا ناکام! من این ناکامی را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم یک روز شاهد فتح امریکا و انگلیس به‌دست مسلمانان باشم، دیگر آرزو ندارم. اگر موافق هستید، آن‌قدر شیر کنید که باقی برادران هم باخبر شوند.
من هرچه فکر کردم که این حمایت‌ها و مخالفت‌ها را چه بنامم، به نتیجه نرسیدم. ناچار آن را کودتای موفق معلومات در افغانستان خواندم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *