«حمله به ستون‌های قانون اساسی»؛ در انفجارهای امروز 80 تن شهید و 231 تن زخمی شدند

اطلاعات روز: هزاران تن از هواداران جنبش روشنایی در اعتراض به تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ دست به تظاهرات زده بودند که هدف سه انفجار در چوک دهمزنک قرار گرفتند. وزارت داخله کشور با نشر اعلامیه‌یی شمار قربانیان این حادثه را 80 شهید و 231 زخمی گفته است.
حکومت در پیوند به این رویداد خونین فردا را ماتم ملی اعلام کرده است.
وزارت داخله گفته است که این حمله توسط سه مهاجم انتحاری انجام شد که فرد اول توانست بمب همراه خود را منفجر کند، فرد دوم انفجار ناقص انجام داد و فرد سوم در اثر شلیک پولیس کشته شد.
در همین حال یک مقام امنیت ملی کشور به بی‌بی‌سی گفته است که حمله امروز کابل در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار توسط گروه داعش سازماندهی شده و سه حمله کننده انتحاری مواد همراه خود را در میان تظاهرکنندگان منفجر کرده‌اند.
پس از وقوع این رویداد شام امروز جنبش روشنایی با نشر اعلامیه‌یی از مردم خواست تا به تجمع‌کننده‌ها در دهمزنگ بپیوندند و تا برآورده شدن خواسته‌های مردم یکجا بایستند. این جنبش همچنان در اعلامیه‌اش از حکومت خواسته است تا امنیت تجمع مردمی در دهمزنگ را با تام امکانات بگیرد.
جنبش روشنایی خواهان لغو فیصله یازدهم ثور کابینه است که تصویب کرد تا لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد. پیش از این شرکت آلمانی فیشنر که ماسترپلان برق افغانستان را ساخته است، برای عبور این لین 500 کیلوولت مسیر بامیان-میدان وردک را پیشنهاد کرده بود.
چند روز پیش جنبش روشنایی مسیر ده‌گانه را برای تظاهرات مشخص کرد، اما گارنیزیون کابل اعلام کرد که مسیر تظاهرات از مصلای شهید مزاری واقع در غرب کابل شروع و به چوک دهمزنگ ختم می‌شود. با این حال هواداران جنبش روشنایی حکومت را در عدم تأمین امنیت تظاهرکنندگان مقصر می‌دانند و می‌گویند آنان قبلاً مسیرهای تظاهرات را مشخص کرده بودند و حکومت باید امنیت این مسیرها را تامین می‌کرد.
پس از وقوع این رویداد، معترضان زخمی‌های این رویداد را به شفاخانه‌ها منتقل کرده و هزاران تن از باشندگان شهر کابل برای اهدای خون به شفاخانه‌ها مراجعه کردند. با آن‌که ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌یی گفته بود که به تمامی نهادها مربوط دستور داده شده تا برای تداوی زخمی‌های این رویداد از تمامی امکانات دست داشته استفاده کنند اما شاهدان عینی از عدم رسیدگی داکتران در مواردی شاکی بودند.
رییس جمهور: «حمله به آزادی‌های شهروندی ملت، حمله به ستون‌های قانون اساسی افغانستان است»
شام امروز رییس جمهور غنی در واکنش به این رویداد پیامی را به‌صورت زنده از طریق تلویزیون ملی به خوانش گرفت و ضمن محکوم نمودن این رویداد خونین، آن را حمله به آزادی‌های شهروندی ملت دانسته و گفت که این آزادی از ستون‌های قانون اساسی افغانستان است. او گفت هدف از حمله امروز، ایجاد تفرقه است ولی ملت افغانستان وحدت خود را حفظ خواهد کرد.
آقای غنی گفت از یک هفته بدین‌سو به‌صورت دوام‌دار با سازمانده‌گان این اعتراض در ارتباط بوده و تدابیر شدید امنیتی امروز به همین دلیل روی دست گرفته شده بود اما دشمن حیله‌گر از هروسیله و فرصت ممکن استفاده کرده یک بار دیگر سیمای جلادگونه‌ی خود را برای ملت به نمایش گذاشت.

رییس جمهور غنی گفت «انتقام خون  این عزیزان را از عاملین این جنایت در هرکجایی که باشند، خواهد گرفت.»
رییس جمهور غنی گفت «انتقام خون این عزیزان را از عاملین این جنایت در هرکجایی که باشند، خواهد گرفت.»

آقای غنی گفت: «من به تک تک خواسته‌ها و آرزوهای جوانان از اقشار مختلف گوش داده‌ام و به این دلیل تلاش می‌کنم که هیج شهروند ما بر اساس شناخت و مربوط به قوم جغرافیای خاص بودن نه، بلکه براساس لیاقت و توانایی به ارگان‌های دولتی راه یابند. هرچند این راه طولانی و دشوار است.»
آقای غنی گفت: «من می‌دانم که اعتراض شهروندان ما به دلایل مختلف می‌تواند شکل بگیرد اما به این باور دارم که این اعتراضات تنها مدنی، عدالت محور و مسالمت‌آمیز است.»
رییس جمهور غنی مردم را به وحدت و همدلی فراخوانده و وعده سپرد «انتقام خون این عزیزان را از عاملین این جنایت در هرکجایی که باشند، خواهد گرفت.»
آقای غنی همچنان گفت دستور ایجاد کمیسیون باصلاحیت به رهبری دادستانی کل کشور متشکل از شخصیت‌های ملی دولتی و غیر دولتی را داده است تا در رابطه به این حادثه تحقیقات همه جانبه انجام بدهد. او گفت مقصر چه دولت یا بیرون از حکومت باشد، مجازات خواهند شد.
ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی نیز با نشر پیامی این «عمل تروریستی جنایتکارانه را با شدیدترین الفاظ» محکوم کرده و گفته است که به نیروهای امنیتی کشور هدایت می‌دهد تا با تمام توان در پیگیری عاملان این عمل هولناک تروریستی و تأمین امنیت شهروندان تلاش نمایند.
وزارت داخله هم با نشر اعلامیه‌یی گفته است که وزیر داخله یک هیأت باصلاحیت را موظف نموده تا چگونگی وقوع این رویداد را به‌گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کند.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور نیز وقوع این انفجار را از اقدامات وحشیانه دشمنان ددمنش و جنایت نابخشودنی خوانده و گفته است که حکومت افغانستان یک بار دیگر تعهد خود را مبنی بر نابودی تروریستان و عاملین این حادثه اعلام می‌دارد.
سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه نیز با نشر یک بیانیه‌ی مشترک حمله به تظاهرکنندگان را محکوم کرده و گفته‌اند «دشمن کوردل و زبون هر لحظه و در هر جا در کمین است و برای ضربه زدن به منافع و جان مردم و دولت افغانستان از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند که متأسفانه امروز نیز شاهد به خاک و خون کشیده شدن هم‌وطنان خود هستیم.» آنان از مردم خواسته‌اند تا با نیروهای امنیتی کشور در راستای تأمین امنیت همکاری کنند.