کماندوهای جدید طالبان توانایی ارتش را محک می‌زنند

واشنگتن پست/میرویس خان و لین اودانل ترجمه: حمید مهدوی

قندهار، افغانستان
یک نیروی نخبه و جدید طالبان قدرتش را در ولایت استراتژیک جنوبی هلمند ثابت می‌کند که این اشاره‌یی است به توانایی شورشیان در بازتعریف تکنیک‌های میدان جنگ‌شان تا حریف اردوی ملی افغانستان که به‌طور روزافزونی حرفه‌یی شده‌اند، باشند. طالبان هلمند را پایگاه و منطقه‌ی مرکزی و حیاتی‌شان می‌دانند. آن‌ها همچون باشندگان [این ولایت] پشتون هستند و تولید وسیع تریاک در این ولایت به تامین مالی جنگ علیه حکومت کابل کمک کرده است که اکنون در پانزده سالگی‌اش است.
در هفته‌های اخیر، طالبان مناطق وسیع این ولایت را به تصرف‌شان درآورده‌اند و اکنون آن‌ها ظاهرا به لشکرگاه، مرکز این ولایت، نزدیک می‌شوند. مقام‌های افغان در هلمند می‌گویند که با یک نیروی جنگی شورشیان مواجه‌اند که بهتر سازماندهی می‌شوند و بیشتر از هر زمان دیگری مهارت دارند. آن‌ها می‌گویند، طالبان مردانی را به جنگ می‌فرستند که به‌نظر می‌رسد نیروهای یک واحد کماندو-مانند باشند و باورها برآن است که متشکل از چند صد جنگجوی نخبه و آموزش‌دیده است. یک فرمانده ارشد طالبان موجودیت یک نیروی جدید و بسیار آموزش‌دیده را تایید کرد. این فرمانده که نخواست نامش فاش شود چون اجازه‌ی صحبت با رسانه‌ها را نداشت، گفت که تعداد این نیروها «اکنون حدود 300 جنگجو است، پس از آن‌که با 200 جنگجو آغاز به کار کرد». این واحد جدید کماندو «سره خیته» نامیده می‌شود که معنای آن «گروه قرمز» یا «گروه خطر» است. او گفت: «این نوع نیرو به ما نتایج بسیار خوب می‌دهد و ما در مورد این‌که آیا این نوع واحدها را به‌طور گسترده [به میدان جنگ] اعزام کنیم یا خیر، بحث کرده‌ایم».
طالبان جزئیات بیشتر ارائه نخواهند داد و مقام‌های ارشد از گفت‌وگو روی این موضوع خودداری کردند. اما مقام‌های ملکی در هلمند گفتند که این نیروها توسط یک فرمانده طالبان که به‌نام «حاجی نثار»، رییس پیشین عملیاتی طالبان در ولایت‌های قندهار و زابل، رهبری می‌شوند. به‌گفته‌ی عبدالمجید آخندزاده، معاون رییس شورای ولایتی هلمند، این واحد برای بار نخست در اوایل سال جاری به ولسوالی سنگین، در شمال‌شرق هلمند، اعزام شد و موفقیت آن الهام‌بخش برنامه‌ها برای افزایش جنگجویان آن به 400 جنگجو شده است. او گفت: «آن‌ها بسیار خطرناک و بسیار موفق هستند».
ظاهرا این تازه‌ترین تغییر در تاکتیک‌های طالبان است. در جریان شش ماه گذشته، شورشیان نشان داده‌اند که توانایی تغییر و اصلاح رویکردشان دارند تا خود را با شرایط مختلف وفق بدهند. به‌طور مثال، آن‌ها در ولایت جنوبی ارزگان راه‌های محلی و شاهراه‌های میان ولایتی را مسدود می‌کنند تا راه‌های تدارکات به روستاها و شهرها را ببندند و حکومت محلی را تحت فشار قرار بدهند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که قلمروشان را توسعه بدهند، در حالی کمتر بر ایست‌های بازرسی و ساختمان‌های پولیس حمله‌ی مستقیم راه اندازی می کنند و تعداد تلفات در میان شورشیان را به حد اقل می رسانند. فرمانده طالبان گفت که تلفات در میان واحد کماندو حداقلی بوده است، اما از تعداد تلفات چیزی نگفت.
در ولایت هم‌جوار قندهار، جنرال عبدالرازق، فرمانده قدرتمند پولیس این ولایت، اذعان کرد که نیروی جدید یک «واقعیت» است. او گفت: «این را نمی‌توانیم رد کنیم که طالبان اکنون تکینک‌های‌شان را تغییر می‌دهند و این گروه جدید بخشی از رویکرد جدید و تاکتیک‌های جدید آن‌هاست. آن‌ها بسیار مجهز و مسلح هستند».
گروه خطر تک‌تیراندازهایی دارد که تفنگداران واحدهای کلان را در جریان حملات شبانه بر نیروهای حکومتی پشتیبانی می‌کنند. وقتی سربازان عادی نقل مکان کردند و وارد نبرد شدند تا حمله را ادامه بدهند، کماندوها هدف بعدی را نشانه می‌گیرند. این تاکتیک‌ها واحد را قادر ساخته است تا در یک شب بر چندین هدف حمله کنند و نیروهای افغان را وادار به پراکنده ساختن منابع‌شان سازند و آن‌ها نتوانند در هیچ یک از میدان‌های نبرد نیروی کمکی بفرستند. آخندزاده گفت که این واحد جدید از تکنولوژی دید در شب استفاده می‌کند که توانایی‌های حمله‌ی آن‌ها را بالا برده است و مایه‌ی نگرانی شدید افغان‌ها و امریکایی‌ها شده است. او گفت که احتمالا این تجهیزات واحدهای پولیس و ارتش به تصرف [طالبان] درآمده است. او اضافه کرد:«به این دلیل است که آن‌ها شبانه حمله می‌کنند و می‌توانند نیروهای ما را ببینند اما نیروهای ما نمی‌توانند آن‌ها را ببینند».
در ولسوالی سنگین، کاکو آغا، بزرگ قوم، هنگامی که در مورد حملات اخیر بر اردوگاه اداری و قرارگاه‌های پولیس صحبت کرد، سرش را تکان داد. او گفت: «این گروه جدید به حدی موثر است که صرف چهار طالب یک اردوگاه پولیس را که در آن بیش از 20 سرباز بودند، تصرف کردند». در مقابل، به گفته‌ی فرماندهان ارتش امریکا، تعداد تلفات نیروهای افغان در حال افزایش است. مقام‌های افغان آمار را همگانی نمی‌سازند. جنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان، ماه گذشته گفت که افغان‌ها سال گذشته 20 هزار تلفات داشته است و در سال جاری، میزان تلفات تقریبا 20 درصد بیشتر است.
طالبان از زمانی که ائتلاف بین‌المللی یبشترین سربازانش را در سال 2014 از افغانستان کشیدند، در حالت تهاجمی بوده‌اند. اما نیروهای افغان دفاع می‌کنند. آن‌ها توسط سربازان امریکایی حمایت می‌شوند که به‌دنبال دستور رییس‌جمهور اوباما در ماه جون اختیارات‌شان بیشتر شده است، از جمله اجازه‌ی کار نزدیک‌تر با نیروهای افغان در ماموریت‌های تهاجمی را یافته‌اند.
مقام‌های نظامی افغانستان، همراه با امریکایی‌ها، سال گذشته را در تقویت ارتش و جانشینی رهبران آن برای محو فساد و بی‌کفایتی و ایجاد یک نیروی حرفه‌یی و قابل اعتماد سپری کرده‌اند. اکنون که طالبان یک واحد کماندووار را در میدان نبرد معرفی کرده است، ارتش افغانستان احتمالا بار دیگر در طول فصل جنگ‌های شدید تابستان امسال خود را با آن انطباق خواهد داد.
کریم اتل، رییس شورای ولایتی هلمند، گفت که صدها تن از نیروهای امنیتی افغانستان در هفته‌های اخیر در این ولایت کشته شده‌اند. او گفت که از اواخر ماه جولای بدین‌سو حد اقل 586 سرباز پولیس و ارتش و همچنین 250 ملکی کشته یا زخمی شده‌اند. اتل گفت: «طالبان اکنون 80 درصد هلمند را کنترل می‌کنند. مقام‌های ما فاسد هستند و توانایی کنترل ولایت را ندارند. نیروهای مسلح ما متحد نیستند و به‌شکل هماهنگ و متحد نمی‌جنگند». او گفت که جنگجویان طالبان روز پنج‌شبه به حومه‌های مرکز ولایت رسیده بودند. «این نیروی جدید به‌شکل بسیار تکنیکی می‌جنگد و به این دلیل است که امروز به مرز لشکرگاه رسیده‌اند». اتل اضافه کرد: »ما از حکومت می‌خواهیم تا در مورد وضع جاری کار بیشتری انجام بدهد – اگر حکومت نمی‌تواند کمکی انجام بدهد، پس چرا علیه طالبان می‌جنگیم؟. اگر با طالبان [جنگ] را متوقف سازیم، حداقل جنگ متوقف خواهد شد و صلح خواهیم داشت».