گلبدین حکمتیار

شورای عالی صلح: موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی آماده‌ی امضا است

اطلاعات روز: مسئولان در شورای عالی صلح خبر داده‌اند که تمام مشکلات تخنيکی موافقت‌نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامى به رهبری گلبدين حکمتيار حل شده و هيچ مانعی که اين روند را به چالش بکشاند، وجود ندارد.
در عین حال گزارش‌هایی به نقل از شماری از اعضای شورای عالی صلح منتشر شده که نشان می‌دهد دلیل تاخیر در امضاء موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی وجود اختلاف‌های کوچک میان دو طرف است.
محمد اسماعيل قاسميار، عضو و مشاور امور بين‌الملل شورای عالی صلح به خبرگزاری پژواک گفته است که مشکلات تخنيکى و موارد اختلافى موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامى حل گرديده و اين سند، براى امضا آماده شده است.
آقای قاسمیار گفته: «خوش بختانه مانعی وجود ندارد که روند صلح با حزب اسلامى گلبدين حکمتيار را به بُن‌بست بکشاند.»
در عین حال آقای قاسمیار به تلویزیون1 گفته است: «تعیین زمان دقیق امضای توافق‌نامه مشکل است، اما احتمالاً تا دو هفته‌ی آینده نهایی خواهد شد.»
عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح نیز گفته است که مشکلات تخنیکی موافقت‌‌نامه صلح با حزب اسلامی به‌صورت مکمل حل شده و این موافقت‌نامه برای امضا آماده است.
پس از ماه‌ها مذاکره با حزب اسلامی و گاهاً جنجالی شدن این روند، قرار بود این موافقت‌نامه روز جمعه گذشته (19 سنبله) میان حزب اسلامی و دولت افغانستان در کابل امضا شود، اما به دلیل اختلافات در متن موافقت‌نامه، امضای این سند از سوی گلبدین حکمتیار به تاخیر افتاد.
گلبدین حکمتیار گفته است که امضای موافقت‌نامه صلح به دلیل اختلاف نظر در داخل دولت به تعویق افتاده است.

«موارد اختلافی کوچک حل ناشده باقی مانده است»
در همین حال سخن‌گوی شورای عالی صلح اعلام کرده که وجود اختلاف‌های کوچک میان دو طرف باعث تأخیر در امضاء این موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی شده است.
شهزاده شاهد، سخن‌گوی شورای عالی صلح به بی‌بی‌سی گفته است که «مسایل کوچک میان دو طرف حل نشده باقی مانده» و به گفته‌ی او به زودی اعلام می‌شود که این اختلاف‌ها بر سر چه است.
او گفته است که روند اجرای موافقت‌نامه، نظارت بر روند اجرا و رسیدگی به تخلف احتمالی از مفاد موافقت‌نامه از مواردی جنجالی است. آقای شاهد افزوده که قرار است تا دو هفته‌ی آینده این موافقت‌نامه نهایی شود.
به گفته‌ی او، در میان رهبران حکومت وحدت ملی درباره روند صلح با گلبدین حکمتیار مخالفتی وجود ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *