چخانسوری: دشمن با موج حملات اخیر می‌خواست نشست بروکسل را تحت شعاع قرار دهد

اطلاعات روز: هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور می‌گوید که همزمان با برگزاری نشست بروکسل موج حملات مخالفان مسلح در ولایت‌های قندوز، فراه، بغلان، ارزگان، هلمند و برخی ولایت‌های دیگر آغاز شد که هدف «دشمن» از راه‌اندازی این حملات تحت شعاع قرار دادن نشست بروکسل بود.
سخن‌گوی رییس‌جمهور امروز در نشست مشترک با سخن‌گویان نهادهای امنیتی در کابل ضمن تشریح دست‌آورهای حکوت در ماه‌های اخیر در عرصه‌های مختلف گفت که مخالفان مسلح با حمایت حامیان خارجی‌شان می‌خواستند این دست‌آورها و نشست بروکسل را تحت شعاع قرار دهند.
آقای چخانسوری افزود در چند ماه گذشته گروه‌های طالبان رهبری واحد نداشتند و از اثر عملیات نیروهای امنیتی افغانستان منابع مالی و نظامی آن‌ها نیز محدود شدند، اما سوال این جاست که طالبان چگونه توانستند حملات اخیر را راه اندازی کنند.
به باور سخن‌گوی رییس‌جمهور، مدیریت جنگ‌های اخیر در دست طالبان نبودند بلکه حامیان بیرونی این گروه با فرستادن مشاوران متخصص نظامی عملاً مدیریت جنگ را در دست داشتند. او افزود تجهیزات جنگی طالبان نیز از سوی حامیان خارجی آن‌ها تمویل می‌شوند.
آقای چخانسوری از کشور مشخص نام نبرد اما گفت: «مدیریت جنگ را به نیابت از طالبان حامیان خارجی‌شان به عهده دارند. خشونت‌های اخیر را نیز آن‌ها (حامیان خارجی طالبان) آغاز کردند که دستاوردهای اخیر حکومت را تحت شعاع قرار دهند و تشویش را در بین مردم زیاد کنند.»
نشست بروکسل هفته‌ی گذشته با حضور 70 کشور و 20 نهاد بین‎المللی در بروکسل برگزار شد و جامعه‌ی جهانی تعهد سپردند که سالانه 3.8 میلیار دالر تا سال 2020 به افغانستان کمک کند. هم‌زمان با نشست بروکسل حملات طالبان در شماری از ولایت افزایش یافت.
به باور سخن‌گوی رییس‌جمهور، طالبان با حمایت حامیان خارجی‌شان می‌خواستند با سرخط قرار دادن جنگ، نشست بروکسل را تحت شعاع قرار دهند.
در حال حاضر جنگ در 15 ولایت کشور جریان دارد. در روزهای اخیر ولایت‌های هلمند، قندوز، ارزگان، فراه و بغلان شاهد شدیدترین درگیری‌ها بوده است. طالبان ساحات مهم شهر قندوز را سقوط داد. تا نزدیکی‌های مرکز شهرهای فراه، ترینکوت و لشکرگاه پیشروی کردند.
گزارش‌های اخیر از این ولایت‌ها از عمل‌کرد بهتر نیروهای امنیتی افغانستان حکایت دارد و طالبان از اطراف این شهرها اندکی به عقب زده شده است.
صدیق، صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله و محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دافاع در این نشست از پیشروی نیروهای امنیتی در این ولایات خبر دادند. محمد رادمنش گفت که تنها امروز (یک‌شنبه، 19 میزان) 29 عملیات در 19 ولایت راه اندازی شده است که با این عملیات‌ها دامنه‌ی حملات طالبان کوتاه شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *