رییس‌جمهور غنی در کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار: افغانستان پتانسیل‌های مناسب برای توسعه‌ی ترانسپورت‌ پایدار و اتصال منطقه‌یی دارد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در نخستین روز سفرش به ترکمنستان در «کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» گفته است که افغانستان پتانسیل‌های مناسب برای توسعه‌ی ترانسپورت‌ پایدار و اتصال منطقه‌یی دارد.
«کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» امروز (شنبه، ششم قوس) تحت ریاست بانکی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد و اشتراک شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.
آقای غنی با اشاره به پتانسیل‌های افغانستان برای توسعه‌ی ترانسپورت پایدار و اتصال منطقه‌یی، همچنان افغانستان را ساحه‌ی سبز برای نوآوری و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف خوانده و گفته است این پتانسیل‌ها باید به دید منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی در نظر گرفته‌شود. به گفته‌ی غنی، افغانستان در قلب آسیا واقع‌شده و آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌سازد.
او با اشاره به اقدامات ترکمنستان و ازبکستان در زمینه‌ی ترانسپورت و همکاری‌های منطقه‌یی گفته است که افغانستان همچنان به چین وصل می‌شود که این اقدامات، شریان‌های بسته را باز خواهد کرد.
رییس‌جمهور غنی همچنان تأکید کرده که تأثیر تحول ترانسپورت روی صلح و سرمایه‌گذاری روی ترانسپورت، زون‌های جنگی را به زون‌های همکاری تبدیل می‌کند که در این عرصه نقش افغانستان کلیدی می‌باشد.
او با اشاره به افتتاح «خط ‌آهن بین‌المللی آسیا آتامراد- امام‌نظر (ترکمنستان) و آقینه (افغانستان)» – که قرار است در جریان این سفر افتتاح شود- گفته است که این پروژه یک گام تحول‌آفرین در راستای گشایش یک دریچه‌ی ترانزیتی برای منطقه است.

«کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» امروز (شنبه، ششم قوس) تحت ریاست بانکی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد و اشتراک شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد
«کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» امروز (شنبه، ششم قوس) تحت ریاست بانکی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد و اشتراک شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد

به گفته‌ی او، پایداری ترانسپورت بحث عمده‌ی توسعه جهانی برای کشورهای روبه توسعه می‌باشد که پروسه، طرح، کار، حفظ و تداوم این روند نیاز به تحول بزرگ‌تر دارد. او تأکید کرده که باید در عرصه‌ی رسیدن به یک ترانسپورت پایدار تمرکز جدی و اساسی صورت گیرد.
او گفته است: «ما باید درک کنیم که در شرایط حساس و مهم ارتباطات جهانی قرار داریم و اهمیت این به‌ویژه برای سازمان ملل متحد بیشتر محسوس است. پایداری ترانسپورت فقط برای کشورهای روبه توسعه نمی‌باشد و باید کشورهای دیگر نیز بستر سازی کنند.»
رییس‌جمهور همچنان گفته که کهنه‌شدن زیربناهای ترانسپورت در اقتصادهای روبه توسعه به احیای مجدد نیاز دارد و اقتصادهای مدغم‌شده باید بالای ترانسپورت پایدار سرمایه‌گذاری بیشتر انجام دهند.