یک سال تلاش برای تغییر؛ گزارشی از بازسازی و توسعه‌ی روستایی و زراعتی

سخنگویان چهار وزارتخانه؛ زراعت، آبیاری و مالداری؛ احیا و انکشاف دهات؛ شهرسازی و مسکن؛ و فوائد عامه دستاوردهای یک ساله‌ی‌شان را دیروز، یک‌شنبه 22 حوت، ارایه کردند.
لطف‌الله راشد سخنگوی وزارت زراعت، اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، نیلوفر لنگر سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن و مهدی روحانی سخنگوی وزارت فوائد عامه دستاوردهای ادارات مربوطه‌ی‌شان را در مرکز رسانه‌های حکومت با رسانه‌ها شریک کردند.

زراعت؛ زعفران محصول بیشتر داشته است
لطف الله راشد گفت وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در یک سال گذشته، 1395 خورشیدی 113 شبکه‌ی آبیاری را در سراسر افغانستان بازسازی کرده است که این پروژه‌ها زمینه‌ی آبیاری برای 23 هزار هکتار زمین را مساعد کرده است. این شبکه‌های آبیاری تا 40 درصد از ضایعات آب جلوگیری کرده و دسترسی مردم را به آب بیشتر می‌سازد.
به گفته‌ی وی هرچند وزارت زراعت برای سال 95 کاری‌اش در پلان داشت تا 107 شبکه را بازسازی کند اما این پلان 4 درصد بیشتر از حد تعیین شده تطبیق شد.
آقای راشد افزود که احداث این شبکه‌های آبیاری 20 درصد حاصلات زراعتی را افزایش داده است. در کنار آن، وزارت زراعت 2470 متر مکعب چکدم برای جلوگیری از آسیب سیلاب‌ها و تقویه‌ی آب‌های زیرزمینی در 7 ولایت و 633 ذخیره‌ی آب (هریک با ظرفیت 500 متر مکعب آب) در 20 ولایت افغانستان ساخته است.
وزارت زراعت کشور در سال 1395 خورشیدی 6826 هکتار زمین را در سراسر افغانستان تبدیل به باغ‌های مثمر کرده است که این فعالیت 70 درصد بیشتر از پلان تعیین شده (4000 هکتار باغ جدید در 30 ولایت) می‌باشد.
لطف‌الله راشد گفت وزارت زراعت در سال 1395 خورشیدی برای حمایت از دهقانان و مالداران در حدود 8800 قرضه شرعی که در مجموع 565 میلیون افغانی می‌شود، توزیع کرده است؛ حداوسط هر دهقان 60 هزار افغانی دریافت کرده است.
وزارت زراعت در سال جاری 801 سبزخانه و برای حمایت از تاک‌داران و فراهم‌سازی زمینه‌های خوب عواید برای آنان 670 کشمش‌خانه در ولایاتی که حاصلات انگور بیشتر است، ساخته است.
آقای راشد همچنان گفت که وزارت زراعت طی سال جاری توانسته 2811 هکتار زمین را به مزارع زعفران مبدل سازد که این مقدار زمین 6 تُن زعفران تولید و 969 قطعه نمایشی زعفران برای دهقانان ایجاد کرده است.
تولید و کشت زعفران نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. وزارت زراعت می‌گوید دریافت بازار خوب در خارج از کشور، جلب علاقه‌ی کشورهای عربی برای خرید زعفران و عقد قرارداد فروش زعفران افغانستان با چین از دلایل افزایش محصولات زعفران در کشور است.

مرغداری
وزارت زراعت همچنان در جریان سال 1395 خورشیدی 814 فارم بزرگ و 2100 فارم کوچک مرغداری در هشت ولایت کشور، 6666 فارم کوچک مرغداری در ولایت‌های پروان، کابل و لوگر ساخته است. این فارم‌ها توسط زنان اداره می‌شود و هر فارم سالانه در حدود 18 هزار افغانی عاید دارد.
8 مرکز پروسس و بسته‌بندی محصولات زراعتی در هفت ولایت کشور فعال است و 664 ذخیره‌خانه‌ی پیاز و کچالو که از 15 تا 60 متریک تُن ظرفیت دارند، در بامیان، پروان و کاپیسا ساخته شده است.
وزارت زراعت در سال 1395 برای حضور زنان در زراعت زمینه‌سازی کرده و 112 هزار زن در مرکز و ولایات تحت پوشش برنامه‌های وزارت زراعت قرار گرفته‌اند. احداث باغچه‌های خانگی، احداث سبز خانه‌های کوچک، احداث فارم‌های مرغداری خانگی، فارم‌های بزهای شیری، زعفران، پروسس و بسته‌بندی محصولات لبنی از جمله بخش‌هایی است که زنان در آن آموزش دیده و کار کرده‌اند.

26.2 میلیون نهال برای سال 1396
سخن‌گوی وزارت زراعت گفت این وزارت از 15 حوت سال جاری در بخش سرسبزی و نهال‌شانی، کمپاین نهال‌شانی را در مناطق سردسیر آغاز کرده که در مجموع 26.2 میلیون اصله نهال غیر مثمر و 2 میلیون و 160 هزار نهال مثمر برای این کمپاین آماده توزیع دارد.
همچنان این وزارت در نظر دارد تا برای تطبیق پروژه‌ی کمربند سبز کابل 213 هزار اصله نهال غرس کند. این نهال‌ها در دامنه‌های تپه‌های قرغه، کوه آسمایی، کوه شیردروازه، دامنه‌های بادام باغ، تپه‌ی مرنجان و تپه‌ی کلوله پشته، به‌صورت مجموعی در 236 هزار هکتار زمین، غرس خواهد شد.

انکشاف دهات؛ تطبیق بیش از 9 هزار پروژه به ارزش 245 میلیون دالر
اکبر رسمتی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات نیز در این نشست خبری گفت وزارت انکشاف دهات از اول حمل سال 1395 تاکنون در مجموع به تعداد 9077 پروژه‌ی انکشافی را به هزینه‌ی بیش از 245.2 میلیون دالر در 6326 قریه تطبیق و تکمیل کرده است. این پروژه‌ها در 326 ولسوالی در 34 ولایت کشور تطبیق شده است.

سرک
به گفته‌ی آقای رستمی، وزارت احیا و انکشاف دهات در بخش ترانسپورت و سرک‌سازی 2245 پروژه (شامل اعمار 1572 کیلومتر سرک و حفظ و مراقبت 2246 کیلومتر سرک) را به ارزش 82.2 میلیون دالر تطبیق کرده است. این پروژه‌ها 2166 قریه را به شهر وصل کرده است و بیش از 705 هزار نفر از روستاییان به‌صورت مستقیم به مراکز خدمات اولیه و تسهیلات ترانسپورتی دسترسی پیدا کرده‌اند.
به گفته‌ی او وزارت احیا و انکشاف دهات در سال 1395 خورشیدی در بخش تهیه‌ی آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه‌ی محیطی 2676 پروژه (391 شبکه‌ی آب‌رسانی، ذخایر آب و چاه‌های آب آشامیدنی) را به ارزش 70 میلیون دالر در 34 ولایت تطبیق کرده است که در نتیجه برای 931 هزار نفر در روستاها تاسیسات زیربنایی فراهم شده است.
سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افزود که این وزارت طی سال 1395 با تکمیل کردن 398 پروژه در بخش برق (شامل اعمار 4598 کیلووات دستگاه تولید برق آبی، لین‌دوانی بیش از 490 هزار متر لین برق و توزیع 456 عدد سولر آفتابی) به ارزش 12.3 میلیون دالر، برای بیش از 92 هزار نفر برق رسانده است.
وزارت احیا و انکشاف دهات در طی سال جاری 119 پروژه را به ارزش 2.4 میلیون دالر در 13 ولایت کشور تکمیل کرده و که در نتیجه برای 18 هزار نفر زیربنای بهتر خدمات صحی فراهم شده است.
تطبیق پروژه‌های وزارت احیا و انکشاف دهات طی یک سال، بیش از 15.6 میلیون روز کاری برای بیش از 750 هزار نفر ایجاد کرده است.

شهرسازی و مسکن؛ انجام 850 پلان تفصیلی و 100 پلان استراتژیک
نیلوفر لنگر، سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن در نشست خبری روز یکشنبه گفت وزارت شهرسازی و مسکن در سال 1395 به تعداد 850 پلان تفصیلی، 100 پلان استراتژیک، 20 پلان منطقوی برای شهرهای کشور، طرح و دیزاین 103 شهرک برای معلمان، 4 شهرک برای قالین بافان و 61 شهرک برای مهاجرین را به انجام رسانده است.
وی گفت وزارت شهرسازی در سال جاری در عرصه‌ی مسکن، دو شهرک بزرگ را عملاً به بهره‌برداری سپرده و هزینه‌ی ساخت‌وساز دو شهرک بزرگ دیگر را از حمایت‌های بین‌المللی به‌دست آورده است.
به گفته‌ی خانم لنگر، این وزارت همچنان طرح و پلان عملی 7 شهرک دیگر و یک شلتر را برای تطبیق آماده ساخته است.
پروژه‌ی شهرک چین با 10 هزار واحد مسکونی، پروژه‌ی شهرک قطر با یک هزار واحد مسکونی، طرح و پلان شهرک پولیس، طرح و پلان شهرک سره‌میاشت واقع افشار، طرح و پلان شهرک نساجی بگرامی، طرح و پلان مسکن قابل استطاعت در گذرگاه هرات، طرح و پلان بلاک‌های رهایشی خوست، طرح و پلان بلاک‌های رهایشی کاپیسا، طرح و پلان شهرک رهایشی شرن و طرح و پلان شلتر در ساحه‌ی مسلخ هرات برای بی‌جاشدگان هفت طرحی است که از سوی وزارت شهرسازی در سال 1395 آماده شده است.
به گفته‌ی سخنگوی وزارت شهرسازی، این وزارت در سال جاری پروژه‌ی بازسازی و تحکیم قصر دارالامان را با هزینه‌ی 20 میلیون دالر امریکایی برای مدت چهار سال آغاز کرده که در مدت هفت ماه بخش اول کار آن به پایان رسیده است.
فعالیت تیم بازسازی این قصر باعث شد رییس‌جمهور حکم ترمیم، بازسازی و نوسازی آبدات تاریخی و مساجد جامع در تمام ولایات کشور را صادر نمایند که این پروژه اکنون برای بیش از دو هزار افغان کار فراهم کرده است.
این وزارت همچنان توانسته پروژه حمایت از انکشاف شهری را به ارزش 20 میلیون دالر از بانک جهانی دریافت کند؛ پروژه‌یی که اکنون قرار است به 200 میلیون دالر افزایش یابد.
وزارت شهرسازی و مسکن در سال 1395 خورشیدی روند انتقال پروژه‌های ساختمانی وزارت‌خانه‌های دیگر را به وزارت شهرسازی و مسکن آغاز کرد و تاکنون 446 پروژه‌ی جدید از سایر وزارت‌خانه‌ها به وزارت شهرسازی و مسکن انتقال کرده است. این پروژه 71.6 میلیون دالر هزینه برداشته و تاکنون 20 میلیون دالر از بودجه‌ی این پروژه‌ها به حساب وزارت شهرسازی انتقال یافته است.

فوائد عامه؛ 41.01 درصد مصرف بودجه
مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فوائد عامه نیز در این نشست گفت در جریان سال 1395 خورشیدی وزارت فوائد عامه برای 73 پروژه بودجه داشت که از آن جمله 850 کیلومتر سرک را سروی و دیزاین نموده است. 44 پروژه به ارزش 530 میلیون دالر قرارداد 600 کیلومتر سرک را عقد نموده است.
وی گفت وزارت فوائد عامه کار 350 کیلومتر سرک را تکمیل نموده که از این میان 234 کیلومتر آن قیرریزی و 105 کیلومتر آن جغلی و 11 کیلومتر آن کانکریتی می‌باشد.
آقای روحانی همچنان گفت این وزارت در سال جاری خط آهن آقینه و ریل‌گذاری خط آهن خواف-هرات به طول 63 کیلومتر را افتتاح کرده کرده و اولین انتقالات اموال تجارتی بین افغانستان و چین از طریق خط آهن از دیگر دستاوردهای فوائد عامه است.
تکمیل خط آهن خواف-هرات، شروع قطعه چهارم خواف- هرات به طول 43 کیلومتر، شروع کار خط آهن آقینه- شبرغان- مزارشریف، تور غندی-هرات، قندهار-سپین بولدک و جلال‌آباد-تورخم از جمله پلان‌های وزارت فوائد عامه برای سال 1396 خورشیدی است.
آقای روحانی گفت مطالعات تخنیکی و اقتصادی 350 کیلومتر خط آهن تکمیل شده و در پیش رو یک هزار کیلومتر خط آهن در پلان وزارت است که مطالعات تخنیکی و اقتصادی آن تکمیل خواهد شد.
به گفته‌ی سخنگوی این وزارت سرک قیصار لامان بخش اول و دوم به طول 83 کیلومتر به زودی قرارداد و کارش آغاز می‌گردد. سرک دره‌صوف-یکاولنگ به طول 179 کیلومتر قرارداد شده و به زودی کارش آغاز می‌شود.
سرک دوشی-بامیان به طول 152 کیلومتر، سرک هرات- چشت شریف به طول 150 کیلومتر، سرک گردن دیوال، سرک حلقوی کابل به طول 100 کیلومتر، تونل جدید سالنگ‌ها و ترمیم تونل فعلی، حفظ و مراقبت سرک کابل-جلال‌آباد و ترمیم اساسی سرک کابل-قندهار به طول 135 کیلومتر از دیگر پروژه‌های عمده‌ی این وزارت است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *