سفارت امریکا: حمله به قول اردوی شاهین نفرت‌انگیز است

اطلاعات روز: سفارت امریکا در کابل، حمله‌ی گروه طالبان بر قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ را عملی «جنایتکارانه و نفرت‌انگیز» خوانده و تأکید کرده است همچون حملات «وحشیانه»‌یی «صرفاً باعث تقویت عزم و اراده‌ی امریکا برای حمایت و ایستادگی با همکاران دلیر و شجاع افغان می‌شود.»
سفارت امریکا در خبرنامه‌یی که روز گذشته به اطلاعات روز فرستاده بود در مورد همکاری امریکا با افغانستان نوشته است: «تعهد ما فولادین، محکم و استوار است و وحشت دشمن، صرف عزم و اراده‌ی ما را محکم‌تر می‌سازد.»
در اعلامیه آمده که کشتن انسان‌ها در حال ادای نماز در یک مکان مقدس مانند مسجد، نشان‌دهنده‌ی «بربریت تمام‌عیارِ» طالبان می‌باشد.
روز جمعه 10 مهاجم ملبس به لباس ارتش افغانستان و با استفاده از موتر رینجر ارتش بر مرکز فرماندهی قول اردوی 209 شاهین در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ حمله کردند. درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی نزدیک به پنج ساعت دوام کرد. تاکنون آمار و ارقام مختلف از شمار تلفات نیروهای ارتش منتشر شده است. بیشتر گزارش‌ها حاکی‌اند که در این حمله بیش از 100 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

ریاست‌جمهوری: با خاطیان برخورد جدی می‌شود
دو روز پس از این حمله، ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که یک تیم تخنیکی – امنیتی بررسی‌هایش را در مورد این حمله آغاز کرده است و با کسانی که در این حمله کوتاهی کرده‌باشند، برخورد جدی می‌شود.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز در یک نشست خبری گفت که در نتیجه‌ی این تحقیقات اگر مشخص شود کسی سهل‌انگاری کرده و یا شریک در رویداد بوده، دولت با قاطعیت با او برخورد خواهد کرد.
وی افزود که حکومت افغانستان برای تداوی مجروحان این حادثه از هیچگونه تلاش دریغ نورزیده و برای خانواده‌های شهدا نیز کمک می‌کند.
از سوی دیگر آقای مرتضوی گفت که ماهیت جنگ در افغانستان تغییر کرده است و گروه‌های تروریستی و مافیای مواد مخدر برای بی‌ثبات ساختن افغانستان دست‎به‌دست هم داده‌اند.
او افزود: «تا دو سال قبل تمام تلاش دشمن این بود که چگونه در جبهات جنگ بتوانند جغرافیا را به‎دست بیاورند، ولایت را سقوط بدهند ولی امروز مافیایی از مواد مخدر، اقتصاد جرمی و شبکه‌ی گسترده‎یی از گروه‌های بین‌المللی تررویستان که حداقل 20 گروه آن در افغانستان مصروف فعالیت هستند دست‌به‌دست هم داده تا افغانستان را به سوی بی‌ثباتی ببرند.»
مرتضوی تاکید کرد که حکومت افغانستان و نیروهای ارتش ملی به گروه‌های هراس‌افگن این فرصت را نمی‎دهد.
همچنان سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که افغانستان در مرحله‌ی حساسی قرار دارد و همه‌ی مردم افغانستان باید به‌صورت هماهنگ و یک‌صدا برای عبور از مرحله‌ی دشوار کنونی کمر همت بسته و متحد باشند.
حمله بر قول اردوی شاهین یکی از حملات مرگبار و پیچیده بر مراکز نظامی در کشور است. این حمله پیچیدگی‌های متعدد دارد. منابع و سربازان زخمی شده می‌گویند که بدون همکاری از داخل قول اردو با مهاجمان، عملی شدن حمله‌یی به این بزرگی امکان‌پذیر نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *