نمایندگان مجلس: شرکت برشنا خلاف قانون از مردم اضافه‌ستانی می‌کند

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان شرکت برق برشنا را متهم می‌کنند که خلاف قانون با جمع‌آوری پول صرفیه‌ی برق از مردم اضافه‌ستانی می‌کند.
این نمایندگان می‌گویند، باوجود این‌که مجلس تصویب کرده بود که پول صرفیه‌ی برق باید ماهوار جمع‌آوری شود، اما شرکت برشنا تاکنون هر دو ماه یک بار پول صرفیه‌ی برق را جمع‌آوری می‌کند و از این طریق از مردم پول بیشتر می‌گیرد.
برخی نمایندگان نیز می‌گویند که فعالیت شرکت برشنا خلاف قانون و علم اقتصاد است.
رمضان بشردوست، یک عضو مجلس در نشست روز دوشنبه مجلس گفت که شرکت برشنا توانایی جمع‌آوری قروضش را از نزد زورمندان ندارد و این پول را با اضافه‌ستانی از مردم جبران می‌کنند.
آقای بشردوست افزود که فعالیت شرکت برشنا خلاف قانون و علم اقتصاد است. به گفته‌ی او، زمانی به یک اداره‌ی خدماتی شرکت گفته می‌شود که دولت و بخش خصوصی در ارائه‌ی خدمات شریک باشند ولی در شرکت برشنا بخش خصوصی سهم ندارد، یعنی برشنا یک نهاد دولتی است و فعالیت آن براساس قانون بخش خصوصی تنظیم شده که هیچگونه توجیه قانونی و علمی ندارد.
راضیه سادات منگل، یک عضو دیگر مجلس، گفت شرکت برشنا با توزیع بیل برق در هر دو ماه یک بار، از مردم پول بیشتر از مصرف برق جمع‌آوری می‌کند.
خانم منگل افزود که بیل برق خانه‌اش ۹۸ هزار افغانی آمده است که توان پرداخت آن را ندارد.
عبدالرؤوف انعامی، دیگر عضو مجلس هم گفت که شرکت برشنا در جمع‌آوری صرفیه‌ی برق از مردم «بیشتر از ۱۶۰درصد»، اضافه‌ستانی می‌کند.
آقای انعامی همچنان گفت که شرکت برشنا میترها را آزاد ساخته و هر دو ماه بعد صرفیه‌ی برق را جمع‌آوری می‌کند تا هزینه‌ی بیشتر بر مردم تحمیل گردد. او یادآور شد: «آخرین باری که بیل برق خانه‌ی ما آمده ۴۰ هزار افغانی است، با آن‌که حدود یک ماه در خانه نبوده‌ایم و برقی هم مصرف نکرده‌ایم».
مجلس نمایندگان به‌تاریخ 16 جدی ۱۳۹۴، فرمان رييس‌جمهور در مورد قانون تنظيم خدمات انرژى برق را با ایضاح اينکه پول صرفيه‌ی برق بايد ماهوار تحويل شود، تاييد کرد.

انتقاد از بی‌توجهی مجلس برای حل این مشکل
در همین حال شماری دیگر از نمایندگان انتقاد دارند که مجلس در برابر این مشکل کوتاهی کرده است.
ودود پیمان، یک عضور مجلس گفت: «… ما نمایندگان در این مورد طوری تصمیم‌گیری نکرده‌ایم که به خیر مردم باشد؛ دو گب می‌زنیم، فکر می‌کنیم مسئولیت ما تمام است و با وجدان آرام به خانه می‌رویم».
عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس، جمع‌آوری پول صرفیه‌ی برق در هر دو ماه یک بار را نقض مصوبه‌ی مجلس خواند.
آقای ابراهیمی افزود به کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس وظیفه سپرده شده تا خلاف‌ورزی‌های شرکت برشنا را بررسى کند تا مجلس در مورد آن تصمیم بگیرد، اما قرار معلوم کمیسیون به این موضوع توجهی نکرده است.
ابراهیمی تأکید کرد که نباید نمایندگان مردم از کنار این قضیه به‌سادگی عبور نمایند چون افزون بر جمع‎آوری پول اضافی از مردم، میترهای وارداتی این شرکت نیز معیاری نمی‌باشد و فساد اداری در این شرکت به‌شکل گسترده وجود دارد.