افزایش بی‌سابقه‌ی ناامنی؛ وزارت دفاع: کار پاکستان است

اطلاعات روز: بخش‌های مختلف کشور در روزهای اخیر شاهد ناامنی‌های شدید بوده و طالبان با افزایش حملات توانسته چندین ولسوالی را در چهار روز اخیر سقوط دهند، اما وزارت دفاع مسئولیت را به‌دوش پاکستان می‌اندازد.
به روز یک‌شنبه، ولسوالی کوهستان فاریاب در شمال و به‌دنبال آن ولسوالی تیوره‌ی غور در غرب کشور سقوط کرد؛ ولسوالی‌هایی که از جمله‌ی ولسوالی‌های مهم و استراتژیک در این دو ولایت است.
صبح دیروز گزارش شد که ولسوالی جانی‌خیل پکتیا نیز به‌دست طالبان سقوط کرد. هرچند وزارت داخله «سقوط کامل» این ولسوالی را رد کرده، اما مقام‌ها می‌گویند که از دو روز به این‌سو درگیری‌های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی در این ولسوالی جریان دارد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی از مرکز این ولسوالی در حدود یک کیلومتر عقب‌نشینی کرده و مصروف درگیری سنگین با طالبان‌اند.
افزون بر این سه ولسوالی، چندین ولسوالی دیگر غور و ولایت‌های بدخشان، بغلان و هلمند در روزهای اخیر شاهد افزایش حملات طالبان بوده و جنگ در این ولایت‌ها به‌شدت جریان دارد.
با این‌حال وزارت دفاع پاکستان را مسئول افزایش حملات طالبان و ناامنی‌ها در کشور می‌داند.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع دیروز (سه‌شنبه، سوم اسد) در یک نشست خبری گفت: «بعد از فشارهای بین‌المللی، پاکستان هراس‌افگنان را تشویق نموده‌اند که فعالیت‌های‌شان را در افغانستان تشدید کنند.»
در روزهای اخیر، فشارهای بین‌المللی بر پاکستان از بهر حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی افزایش یافته است، از جمله امریکا به‌دلیل این‌که پاکستان در سال 2016 علیه گروه‌های ترویستی از جمله شبکه‌ی حقانی اقدامات جدی نکرده، 50 میلیون دالر کمکش به این کشور را قطع کرد.
افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی که در افغانستان فعالیت‌های هراس‌افگنانه انجام می‌دهند، متهم می‌کند. پاکستان اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید این کشور خود قربانی تروریسم است.
با این‌حال زاهد نصرالله خان، سفیر جدید پاکستان در کابل دیروز در دیداری با سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، گفته است: «پاکستان نیز از تروریسم هر روزه صدمه می‌بیند و دلیل آن حمله‌ی تروریستی لاهور در روز گذشته همزمان با حمله‌ی تروریستی در غرب کابل است.»
آقا نصرالله افزوده مقام‌های کشورش در حال تدوین مکانیزمی برای مقابله با تروریسم و انجام عملیات‌های خاص علیه گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *