راهبرد جدید ترمپ در مورد افغانستان؛ هشدار جدی به پاکستان

دونالد ترمپ رییس‌جمهور امریکا در نهایت از راهبرد جدیدش در افغانستان پرده برداشت. او برخلاف خواست‌های گذشته‌اش با خروج نیروی نظامی امریکا از افغانستان مخالف است چرا که نمی‌خواهد در خلای ایجاد شده دیگربار جنگویان قوت بگیرند.
آقای ترمپ گفته است که عواقب خروج از افغانستان زیان‌بار و خطرناک است. آقای ترمپ پیام واضحی به گروه‌های تروریستی صادر کرد. ترمپ تروریستان را «شکست‌خوردگان» خواند و تاکید کرد که ایالت متحده آنان را شکست خواهد داد:
«ما در جنگ برنده خواهیم شد. از حالا، پیروزی تعریف واضح و روشن دارد این‌که، حمله بر دشمنان، نابود ساختن داعش و القاعده، جلوگیری طالبان از اشغال بیشتر خاک افغانستان و جلوگیری از حملات بیشتر دهشت‌افگنی علیه امریکا قبل از این‌که صورت گیرد.»
وی همچنین گفت که ایالات متحده تلاش می کند از روش‌های فراتر از دخالت نظامی استفاده کند تا حمایت خود را از دولت افغانستان ادامه دهد.
او خطاب به پاکستان گفته که پناه‌دادن به تروریستان دیگر تحمل‌پذیر نیست. او افزود که اگر پاکستان به حمایت هایش از ترویستان ادامه دهد، زیان خواهد کرد و فرصت‌های زیادی را از دست خواهد داد: « پاکستان با همکاری با ما در افغانستان، می‌تواند به خیلی چیزها برسد. در صورت ادامه‌ی پناه دادن به تروریستان، خیلی چیزها را از دست خواهد داد.»
ترمپ گفت که ایالات متحده باید رویکرد خود را در مورد با پاکستان تغییر دهد. ترمپ معتقد است که پاکستان پناهگاه‌های امنی برای تروریست‌ها فراهم کرده است. او افزود که ایالات متحده باید رابطه خود را با هند توسعه دهد تا بتواند در بخش اقتصادی به افغانستان کمک کند.
ترامپ گفت که در نهایت به مردم افغانستان کمک می کند تا موفق شوند: «ما برای پیروزی مبارزه خواهیم کرد. از این به بعد، پیروزی تعریف واضح خواهد داشت: حمله به دشمنان ما، نابود کردن داعش، خرد کردن القاعده، جلوگیری از طالبان از تصرف افغانستان و جلوگیری از حملات تروریستی عظیم علیه امریکا پیش از ظهور.»
همچنان او گفته که دولت افغانستان نیز باید سهم خود را در بخش نظامی و اقتصادی بپردازد. ترمپ تاکید کرده است که تعهد امریکا نسبت به افغانستان نامحدود نیست: «تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید نیست.»
آقای ترمپ تاکید کرده که تنها قدرت نظامی نمی تواند صلح را در افغانستان تامین کند او بر راه‌های حل دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی تاکید کرده است. ترمپ افزوده برای تامین صلح در افغانستان با طالبان نیز از در گفت‌وگو وارد شود.
رییس‌جمهور از سوی برخی از اعضای حزب خود در کنگره مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا راهبرد جدیدش را دیر اعلام کرده است.
از سویی، پنتاگون گزارش داد که بر اساس راهبرد نظامی جدید رییس جمهور امریکا، 4000 سرباز تازه به افغانستان فرستاده خواهد شد.
رویکرد جدید ترمپ برای افغانستان نتیجه‌ی یک بررسی سیاسی طولانی با مشاورانش در داخل دولت او است که در جمعه در «کمپ دیوید» نهایی شد.
سفارت امریکا در افغانستان نیز گفته که امریکا متعهد است که به‌منظور دفاع از افغانستان نیروهای امنیتی را حمایت کند. و تاکید کرده است که امریکا خیال بیرون شدن از افغانستان را در سر ندارد و همکاری خود با حکومت وحدت ملی را در امر مبارزه مشترک در برابر تروریست‌ها و نیروهای که به صلح تمایل ندارد، ادامه خواهد داد.
سفارت امریکا با نشر خبرنامه‌یی همچنان از حکومت وحدت ملی خواسته که برای رسیدن به «پیشرفت واقعی» تلاش‌های خود برای آوردن اصلاحات را دوبرابر کند و به تعهدات حیاتی خود مانند تدویر انتخابات‌های پارلمانی و ریاست‌جمهوری در زمان معین آن عمل کند.
نیز سفارت امریکا تاکید کرده که رهبران افغانستان برای حفظ ثبات در برابر تهدیدهای شورشیان، دسترسی به تمام گروه‌های قومی به قدرت و بدنه‌ی نظام را فراهم کند. «هدف راهبرد حمایت از نیروها ایجاد وضعیت برای یک روند سیاسی است که صلح تأمین گردد. ایالات متحده‌ی امریکا با حکومت افغانستان تا زمانی که شاهد پیشرفت ها باشیم، همکاری درازمدت خواهد داشت.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *