هفت گلوله از پشت‌سر؛ قتل مشکوک در پل‌سرخ کابل

رحمت‌الله ارشاد
شام‌گاه روز چهارشنبه یکم سنبله، درست ساعت 6 و 30 عصر، عکسی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شد که نشان می‌داد یک مرد جوان در نزدیکی چهارراهی پل‌سرخ، از نقاط نسبتاً مزدحم شهر کابل، هدف شلیک گلوله قرار گرفته است. در عکسی که از این صحنه گرفته شده، مردی نشان داده می‌شود که مورد اصابت گلوله قرار گرفته و چند نفر آن را تماشا می‌کنند.
به‌دنبال نشر این عکس، بسیاری از شهروندان از ناامنی و عادی شدن قتل و ترور در شهر کابل ابراز نگرانی کردند. شاهدان عینی در ساعات اولیه روایت‌های متفاوتی از حادثه نقل می‌کردند. اما یکی از شاهدان که دوست مقتول است به اطلاعات روز گفت: «زمانی که ما رسیدیم، مقتول هنوز زنده بود و به محض رسیدن به شفاخانه‌ی علی سینا در جوار چهارراهی پل سرخ، جان داد.» این قتل در حالی‌که گمانه‌زنی‌ و نگرانی را در مورد عام شدن ترور و قتل در میان شهروندان دامن زد، هنوز به‌درستی دلیل اصلی آن مشخص نشده است. یک کاربر فیس‌بوک و از شاهدان عینی حادثه نوشته بود: «وظیفه‌ی پولیس چیست؟ در ده متری پوسته‌ی پولیس آدم کشته می‌شود و قاتل با خیال راحت، پای پیاده فرار می‌کند؟» سئوالی که به موجی از انتقادها از پولیس نیز دامن زد.
لیاقت‌ سهرابی که در شهر دبی امارات متحده‌ی عربی کار می‌کند، در همان نیم ساعت پس از حادثه، عکسی در صفحه‌ی فیس‌بوکش می‌بیند که به نظرش آشنا می‌آید. او گفت، در یک صفحه عکس برادرم را دیدم که از موتر افتاده بود و بدنش خون‌آلود بود. لیاقت می‌گوید به خانه‌ام در کابل تماس گرفتم و گفتم که به پل‌سرخ بروند؛ پدرم در تیمنی بود. پدر لیاقت وقتی به محل حادثه می‌رسد که جسد پسرش را به شفاخانه‌ی علی‌سینا انتقال داده بودند؛ جسد مشتاق سهرابی از ولسوالی سرخ‌پارسای ولایت پروان.
یکی از دوستان مشتاق سهرابی و یک شاهد عینی به اطلاعات روز حادثه را این‌گونه شرح داد: موتر کرولای سفید از مشتاق سهرابی بوده و با سه تن از دوستان دیگرش به سمت پل‌سرخ آمده بودند. گذشته از شعبه‌ی باختربانک در این منطقه و در نزدیکی چهارراهی پل‌سرخ، صدای خفیفی از داخل موتر شنیده می‌شود. پس از آن سه نفر از موتر پیاده شده و با عجله از محل دور می‌شوند. مدتی پس از آن دروازه‌ی موتر باز می‌شود و مشتاق سهرابی به بیرون می‌افتد. در میان موتر یک میل تفنگچه (اسلحه‌ی کمری) پیچیده در دستمال با 11 فشنگ باقی مانده است. این شاهدان تأیید می‌کنند که هفت مرمی از پشت سر-در حالی‌که به نظر می‌رسیده لوله‌ی تفنگچه به پشت چوکی چسبانده شده-به بدن مشتاق سهرابی شلیک می‌شود.
به نقل از اعضای خانواده و برادر مشتاق، او 24 ساله و اصالتاً از دره‌ی ترکمن ولایت پروان است. تا صنف هفتم درس خوانده و در یک باشگاه «موی‌تای» ورزش می‌کرده است. تمامی سرنشین‌های موتری که در داخل آن به مشتاق شلیک شده، به گفته‌ی یکی از دوستانش، همه از دوستان و هم‌باشگاهی‌های مشتاق بوده. این دوست نزدیک مشتاق به اطلاعات روز گفت که آن‌ها دوستان بسیار صمیمی بودند که مشترکاً ورزش می‌کردند و سابقه‌ی دوستی به درازای شش-هفت سال داشتند. او گفت که در روزهای گذشته همه با هم بوده‌‌اند و او شاهد هیچ‌نوع کشمکشی میان آن‌ها نبوده است. او گفت که روز چهارشنبه با مشتاق نبوده و پس از آن از حادثه خبر شده است.
برادر و کاکای مشتاق پس از اطلاع از این حادثه هر دو به کابل آمده‌اند تا این پرونده را پی‌گیری کنند. آن‌ها می‌گویند که روز جمعه مراسم خاک‌سپاری مشتاق برگزار شده و او در قبرستان «چهار قوم علی‌خانی» در پل‌خشک در غربی‌ترین بخش حوزه‌ی‌ سیزدهم امنیتی کابل به خاک سپرده شده است. اقوام و وابستگان مشتاق پس از مراسم خاک‌سپاری به حوزه‌ی سوم امنیتی که مسئول تأمین امنیت پل‌سرخ نیز است، مراجعه کرده و خواهان پیگیری این قضیه شده‌اند. موتر مشتاق هنوز در حوزه‌ی سوم پولیس است و آمر این حوزه قول بررسی این قضیه را داده است.
ویدیویی که از محل قتل به اطلاعات روز رسیده، دو تن را در حال فرار نشان می‌دهد. برادر و یک دوست مشتاق تأیید می‌کنند که آن‌ها در میان موتر بوده‌اند. تصاویر این دو نفر که در ویدیو دیده می‌شود، آن‌ها را در حال فرار نشان می‌دهد. قبل از این شاهدان عینی به اطلاعات روز گفته بود: نفر را در پیش معاینه‌خانه‌ی داکتر نعیم زدند، سه نفر از موتر پیاده شدند، یکی به سمت پل‌سرخ و سه‌راهی علاوالدین فرار کرد و دو تن دیگر به سمت فروشگاه فاینست در سرای غزنی. برادر و یکی از دوستان مشتاق سهرابی به اطلاعات روز می‌گویند که آن‌ها قاتل/قاتلان را شناسایی کرده و به حوزه نیز اطلاع داده‌اند؛ اما تاکنون اقدامی برای دستگیری آن‌ها نشده است. در این ویدیو که اطلاعات روز به آن دست یافته نیز دو تن در حال فرار نشان داده شده که یکی از آن‌ها لباس محلی و دیگری شلوار نظامی بر تن دارد.
خانواده‌ی مشتاق سهرابی می‌گویند که هنوز به‌دلیل کشته شدن فرزندشان پی نبرده‌اند. آن‌ها در پاسخ به این پرسش اطلاعات روز که «پیش از آن شاهد کشمکش و بروز تنشی میان مشتاق و دوستانش بوده‌اند یا نه؟» گفته‌اند که در این زمینه هیچ‌چیزی نمی‌دانند و درست به همین دلیل اصرار دارند که پولیس روند رسیدگی به این قضیه را سرعت بخشد.
پنج روز گذشته از این حادثه، در حالی‌که برادر مقتول در راهروهای حوزه‌ی سوم پولیس در رفت‌وآمد است، می‌گوید که تا هنوز به‌رغم اصرار آن‌ها پاسخ و نتیجه‌ی روشنی از تحقیقات پولیس نگرفته‌اند.
این حادثه و تصویر اولیه‌یی که از آن در صفحات مجازی دست‌به‌دست شد، به این سئوال نیز منجر شد: سهم شهروندان در برخورد با قربانی چیست؟ در این تصویر از جمله پسربچه‌یی دیده می‌شود که در حال خوردن شیریخ و تماشای صحنه است.

دیدگاه‌های شما
  1. مشتاق یک پسر خوب و با اخلاقی بود او دوستم بود اما افسوس که دیگر بین ما نیست.
    چند سال با هم دیگر در یک منطقه زندگی میکردیم و فوتبال بازی میکردیم و مدت دو سال میشود که از هم دیگر دور بودیم.
    هیچ باورم نمیشود که دیگر مشتاق در بین ما نیست.
    با احترام انور حسنی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *