استقبال با گل و بدرقه با کفش؛ نگاهی به سفر چهار روزه‌ی حکمتیار به هرات

نجیب‌الله سعادت-هرات
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از حضور در کابل نخستین سفر ولایتی‌اش را از هرات آغاز کرد و به‌روز سه‌شنبه ( 28 سنبله) وارد ولایت هرات شد.
در این سفر آقا ی حکمتیار را جمعه خان همدرد یکی از فرماندهان ارشد حزب اسلامی، امین کریم مذاکره‌کننده‌ی ارشد حزب اسلامی با دولت و شماری دیگر از اعضای این حزب همراهی می‌کردند.
در بدو ورود حکمتیار به میدان هوایی هرات، رهبر حزب اسلامی با استقبال محمدآصف رحیمی والی هرات، مسئولین ادارات دولتی این ولایت، اعضای شورای ولایتی، بزرگان قومی ومردم این ولایت مواجه گردید.
آقای حکمتیار همان‌طوری‌که به کابل آمده بود با کاروان افراد مسلح غیرمسئول و انوع موترهای زرهی صف‌بندی شده به مسجد جامع هرات آمد و در بین هوادارانش سخنرانی کرد.
حکمتیار در این سخنرانی‌اش، طالبان را به خوب و بد تقسیم کرد وگفت که بیایید با طالبان خوب همکاری نماییم و زمینه‌ی مصالحه با آنان را فراهم نماییم. همچنین تأکید کرد که در ماه‌های اخیر دست‌کم چهل‌‌هزار نفر در کشور بی‌جا شده‌اند که ۵۰۰۰ تن آن‌ها گجر و ۳۵۰۰۰ تن دیگر پشتون‌هایی هستند که به هرات و بدخشان مهاجر شده‌اند. آقای حکمتیار در این سخنرانی‌اش گفت که باید در هرات برای آن‌ها شهرک در نظر گرفته شود.
دوری از تعصب‌های قومی، توجه اساسی به مهاجرین، پرهیز از تضعیف نظام و برگزاری انتخابات به‌موقع و شفاف و پذیرش نتایج آن نکات عمده‌ی سخنرانی رهبر حزب اسلامی را در صحن مسجد جامع هرات تشکیل می‌داد.

استقبال پولی
قبل از ورود گلبدین حکمتیار به هرات بسیاری از شهروندان این ولایت در شبکه‌های اجتماعی، خواهان عدم استقبال از وی شده و از مردم خواسته‌اند که به استقبال وی نروند.
اما در بدو ورود رهبر حزب اسلامی به هرات به‌شمول والی هرات بساری از مسئولین ادارات دولتی، اعضای شورای ولایتی و بزرگان قومی از وی استقبال نموده و با قطار بزرگ موترهای زرهی و افراد مسلح وی را از میدان هوایی تا به مسجد جامع بزرگ هرات همراهی کردند.
بر اساس گزارش‌ها و اظهاراتی که از زبان شهروندان هرات شنیده می‌شود، افرادی که در صحن مسجد جامع هرات به استقبال آقای حکمتیار آمده بودند و اغلب افراد کهن‌سال بوده و از مناطق مرزی و ولسوالی‌های این ولایت به این مکان آمده بودند در بدل مقدار پول به استقبال وی آمده و هرکدام مبلغ 500 افغانی پول به‌دست آوردند.
این منابع مردمی گفته‌اند که افراد حزب اسلامی برای آوردن مردم در مراسم سخنرانی گلبدین حکمتیار، به آن‌ها مبلغ 500 افغانی پول نقد توزیع کرده تا این مراسم پرشکوه‌تر برگزار گردد.

واکنش‌ها به سفر حکمتیار
در پی سفر رهبر حزب اسلامی به هرات، ده‌ها تن از شهروندان این ولایت از مجراهای مختلف واکنش نشان داده و خواستار لغو سفر وی به شهر علم و فرهنگ شده‌اند. شماری از شهروندان هرات با استفاده از صفحات مجازی، گلبدین حکمتیار را قصاب کابل خوانده و ورود وی به شهر هرات را لکه‌ی ننگی برای این شهر علم‌پرور دانستند. شمار دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر، روز سه‌شنبه (روز ورود حکمتیار به هرات) را روز سیاه تاریخ هرات خواندند.
هم‌زمان با ورود آقای حکمتیار به هرات، شماری از فعالین مدنی و جوانان این ولایت نیز در واکنش به سفر وی به این ولایت، می‌خواستند تجمع اعتراضی‌یی را برپا کنند که بنا به دلایل نامعلومی لغو گردید.
اما یک روز بعد از آن، روز چهارشنبه (29 سنبله)، شماری از جوانان این ولایت با رهبری روند سبز و شورای سرزمین این ولایت در مقابل ساختمان این ولایت تجمع اعتراضی برپا نموده و آمدن وی به هرات را محکوم کردند.
این معترضان، گلبدین حکمتیار را فتنه‌افگن دانسته و با دادن شعارهایی چون «قصاب کابل»، «هرات سبز کاه‌دانه‌ی پوچ تونیست» مخالفت‌شان را با آمدن وی ابراز داشتند.

در اقامتگاه حکمتیار چه گذشت؟
باغ آزادی، مکانی است که محل بودوباش والی هرات به‌حساب می‌آید. اما این مکان در چهار روز اقامت رهبر حزب اسلامی به هرات، به مکان اقامت آقای حکمتیار تبدیل شده بود و تمامی نشست‌های رهبر حزب اسلامی با اقشار مختلف جامعه در این مکان برگزار شد.
در این مکان رهبر حزب اسلامی با بزرگان قومی و صدها هوادارش ملاقات‌های عمومی و خصوصی برگزار نموده و طبق یافته‌های اطلاعات روز در برخی از این ملاقات‌ها مسائل تنش‌زا و بحث‌های قومی و زبانی از پررنگ‌ترین مباحث بوده است.
یک منبع که نخواست نامی از وی گرفته شود، به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در یکی از این جلسه‌ها در مورد بحث قومی جلسه‌یی در حال برگزاری بود و این جلسه در حضور آقای حکمتیار به تشنج و سروصدا کشیده شد.
وی گفت: «ما همه در جلسه‌ی بزرگی در باغ آزادی بودیم. بزرگان قومی از ولسوالی‌های مختلف حضور داشتند و هرکدام به نوبت صحبت می‌کردند. نوبت صحبت به یکی از بزرگان قومی ولسوالی شیندند رسید که ظاهراً بر سر این مسأله که آقای حکمتیار موضع قومی داشته باشد یا ملی، با یکی از حاضران در این نشست درگیری لفظی صورت گرفت.

کفشی که پس از پرتاب خریداران بسیار یافت
در روز چهارم و پایانی حضور حکمتیار در هرات، وی به همراه والی هرات، فرمانده پولیس و شماری از بزرگان قومی این ولایت برای ادای نماز جمعه به مسجد جامع بزرگ این ولایت رفت. در هنگام سخنرانی وی، تصاویر و ویدیو‌هایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که شخصی از صف چهارم یا پنجم بوت‌هایش را به‌سوی حکمتیار پرتاب کرده و یک لنگ کفش او به آقای حکمتیار اصابت کرده است.
براساس اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی به‌نشر رسیده نام شخصی که کفش خود را به سمت آقای حکمتیار پرتاب کرده بود، عبدالواحد دادشانی است که از دانشکده‌ی حقوق دانشگاه هرات فارغ شده است.
بعد از پرتاب کفش به‌سوی آقای حکمتیار این موضوع با واکنش‌های زیادی در هرات و خارج از این ولایت مواجه شده است.
عده‌یی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که این لنگ کفش را تا 5000 دالر خریدار هستند و عده‌یی از بانوان نیز در فیس‌بوک‌شان گفته‌اند که حاضر اند با این قهرمان ازدواج نمایند.
عده‌یی هم این عمل فرد مذکور را به کشمکش‌های سیاسی مرتبط دانسته و آن را محکوم نموده و دور از نزاکت‌های اجتماعی دانسته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *