روسیه خبر تمویل طالبان را تکذیب کرد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی روسیه خبر تمویل طالبان از طریق فروش نفت بدون مالیه به آنان را که در روزنامه‌ی انگلیسی تایمز منتشر شده بود را تکذیب کرد.
ریاست اطلاعات وزارت خارجه روسیه با نشر خبرنامه‌یی، این خبر را جعلی خوانده و گفته است که آنان با نشر چنین خبرهای می‌خواهند شکست سیاست نظامی ناتو در افغانستان را لاپوشانی کند و تلاش‌های مسکو در چهارچوب سازمان شانگهای برای برقراری ثبات در افغنستان را بی‌هوده جلوه دهند.
در خبرنامه آمده است: «ما تاکید می‌کنیم که روسیه هیچ نوع کمکی در اختیار طالبان قرار نداده؛ بلکه همواره از سیاست‌ کمک به حکومت افغانستان پیروی کرده و همواره در پی مساعدت به حکومت افغانستان بوده است.»
خبرنامه افزوده که بر مبنای ادعای افغان‌ها استخبارات بریتانیا در پرواز هلیکوپترها در مناطق تحت کنترل طالبان دست دارند. وزارت خارجه‌ی روسیه به خبرنگاران روزنامه‌ی تایمز توصیه کرده که بجای نشر خبرهای جعلی نشست مرموز چرخبال‌ها در مناطق تحت کنترل طالبان را بررسی کنند.
پیشتر روزنامه‌ی تایمز گزارش داده بود که روسیه عملیات نظامی طالبان علیه نیروهای ناتو در افغانستان را از طریق یک برنامه‌ی مخفی فروشات نفت، تمویل می‌کند.
روسیه قطارهای تانکر نفت را از طریق بندر حیرتان که هم‌مرز با ازبکستان است، به افغانستان می‌فرستد. از آن‌جا این تانکرها به‌صورت رایگان به شرکت‌های وابسته به طالبان انتقال داده می‌شود. این کار شورشیان را قادر می‌سازد تا از این دَرَک یعنی فروش نفت، ماهانه در حدود ۲.۵ میلیون دالر پول نقد به‌دست بیاورند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *