استجواب مقام‌های حکومتی در مجلس به دلیل افزایش قیمت مواد نفتی

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان به‌دلیل افزایش قیمت مواد نفتی و پایین بودن کیفیت این مواد، سرپرست وزارت تجارت، رییس تصدی مواد نفتی و رییس اداره نورم و استندرد را استجواب کرد.
فیروز خان مسجدی معین و سرپرست وزارت تجارت، ولید تمیم رییس تصدی مواد نفتی و نقیب‌الله فایق رییس اداره نورم و استندرد کشور برای پاسخ‌گویی در نشست دیروز (شنبه، 27 عقرب)، مجلس نمایندگان استجواب شدند.
نمایندگان مجلس می‌گویند که در آستانه‌ی فرا رسیدن فصل زمستان، قیمت مواد نفتی و محروقاتی به‌ویژه نفت و گاز در کشور افزایش یافته و نگرانی مردم را به بار آورده است. اما مقام‌های حکومتی می‌گویند که افزایش قیمت مواد نفتی نگران کننده نیست.
فیروز خان مسجدی، معین و سرپرست وزارت تجارت گفت که قیمت مواد غذایی در بازارهای کشور از یک تا دو افغانی و مواد نفتی از پنج تا هفت افغانی در بازارهای کشور بالا رفته است که با توجه به فرا رسیدن زمستان، نگران کننده نیست.
آقای مسجدی افزود که قیمت‌های نفت و گاز در بازارهای جهانی بالا رفته است و افزایش قیمت در بازارهای افغانستان، به اندازه بازارهای جهانی بالا نرفته است.
ولید تمیم، رییس تصدی مواد نفتی کشور نیز گفت که این اداره ذخایر استراتژیک خود را تکمیل کرده و نفت و گاز را در ولایت‌های مختلف و حساس کشور ذخیره کرده که در موقع ضرورت از آن استفاده خواهد شد.
آقای تمیم افزود، قیمت نفت و گاز و دیگر مواد محروقاتی به‌دلیل رقابت ناسالم بخش خصوصی در کشور بالا می‌رود و تصدی مواد نفتی به‌دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌تواند به‌صورت مؤثر در بازار مداخله کند.
به گفته‌ی وی، قانون نفت و گاز و نیز تغییر شخصیت تصدی مواد نفتی به شرکت مواد نفتی به شورای ملی پیشنهاد شده و امید دارد که با تصویب این دو قانون زمینه مداخله بیشتر دولت در بازار فراهم گردد.
او گفت که تصدی مواد نفتی در زمستان پیش‌رو نفت و گاز ادارات دولتی را تامین می‌کند و این مسأله فشار را از بازارهای مواد نفتی کاهش خواهد داد.
رییس تصدی مواد نفتی خاطر نشان کرد که این اداره، هم‌اکنون از طریق ایجاد غرفه‌های فروش نفت و گاز در سطح شهر کابل، تلاش دارد تا زمینه افزایش قیمت مواد نفتی را محدود سازد. به گفته‌ی او، غرفه‌های این اداره هم‌اکنون گاز را 43 افغانی می‌فروشد و در زمستان احتمالاً به 45 افغانی برسد.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس، واردات بی‌کیفیت مواد نفتی را یکی از دلایل آلودگی هوا در کابل و ولایت‌های دیگر عنوان می‌کنند.
اما نقیب الله فایق، رییس اداره نورم و استندرد کشور گفت: «از ماه حمل سال جاری خورشیدی تا اکنون 58 شرکت نفت و گاز در کشور به‌دلیل واردات مواد بی‌کیفیت جواز فعالیت‌شان لغو شده، و لغو جواز فعالیت 15 شرکت دیگر نیز به تازگی به وزارت تجارت پیشنهاد شده است.»
به گفته‌ی او، در سال جاری خورشیدی 3600 تُن نفت و 110 واگن گاز به‌دلیل نداشتن کیفیت لازم از بنادر کشور مسترد شده است.
او تأکید کرد که افغانستان در شرایط کنونی نمی‌تواند استندردهای خود را بیشتر بالا ببرد، زیرا قیمت‌ها بلند خواهد رفت، ولی در آینده می‌خواهد سطح استندرد مواد نفتی را در کشور به سطح استندرد اروپا برساند.
رییس اداره نورم و استندرد کشور گفت، هم‌اکنون هیچ «تیل سوپر» در کشور وارد نمی‌شود و همه تانک‌های تیل فروشی که سوپر نوشته‌اند، مردم را فریب می‌دهند.
کیفیت پایین مواد نفتی در کشور یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به‌ویژه در شهر کابل دانسته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *