وزیر مالیه برای ارائه‌ی توضیحات در مورد بودجه‌ی 1397 به مجلس سنا فراخوانده شد

اطلاعات روز: وزیر مالیه برای ارائه توضیحات در مورد طرح بودجه‌ی ملی سال مالی 1397 به مجلس سنا فراخوانده شد.
سناتوران در مجلس سنا، طرح بودجه‌ی ملی 1397 را پیچیده، غیر متوازن و پر از اشتباه خواندند و نیز از وزیر مالیه خواستند که در مورد کاهش بودجه‌ی عادی و توسعه‌یی 1397 نسبت به سال مالی 1396 توضیح دهد.
معلم لالاگل، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس سنا در نشست امروز( سه شنبه، 30 عقرب) این مجلس گفت که بودجه‌ی عادی سال 1397 حدود 1.3 میلیارد افغانی و بودجه توسعه‌یی 70 میلیارد افغانی نسبت به سال مالی 1396 کاهش یافته است.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه گفت:«بودجه‌ی عادی به دلیل جلوگیری از خریداری های تجملی 0.4 درصد کاهش یافته است».
هرچند آقای حکیمی در مورد کاهش 70میلیاردی بودجه توسعه‌یی چیزی نگفت؛ اما او در هنگام معرفی بودجه به مجلس سنا گفته بود که پروژه‌های توسعه‌یی« خیالی» را از سند بودجه‌ی ملی کشیده است.
همچنین، وزیر مالیه در مورد پیچیده بودن طرح بوجه‌ی ملی 1397 گفت که در ساخت این طرح، از روش جدید کار گرفته شده و به همین خاطر پیچیده است.
به گفته او، طرح بوجه‌ی جدید، واضح و شفاف ساخته شده و حسابدهی در مورد پروژه‌ها در سطح ولسوالی ها در نظر گرفته شده است.
آقای حکیمی تاکید کرد که طرح بودجه‌ی 97 پروژه های توسعه‌یی را برای چهار سال آینده پیش‌بینی کرده است.
او همچنین، بیان داشت که در طرح بودجه‌ی ملی توازن در نظر گرفته شده است. او از تبطیق برنامه میثاق شهروندی در 2500 روستا در سطح کشور مثال داد.
وزیر مالیه در خصوص اختصاص بودجه به ولایت‌های کمتر توسعه یافته گفت که در بودجه‌ی ملی به ولایت های کمتر توسعه یافته توجه ویژه شده و بودجه این ولایت‌ها نزدیک به دو برابر نسبت به سال 1396 افزایش یافته است.
همچنین، سناتوران از وزارت مالیه خواستند که نظریات مشورتی شان را در طرح بودجه‌ی 1397 درج کند.
وزیر مالیه گفت که با در نظر داشت امکانات مالی نظریات مشورتی سناتوران را در طرح بودجه‌ی ملی در نظر می‌گیرد.
مجموع بودجه ملی سال مالی 1397 خورشیدی 357.6 میلیارد افغانی است که 267 میلیارد آن به بخش عادی و 90 میلیارد آن به بخش توسعه‌یی دولت اختصاص یافته است.
گفتنی است که سناتوران بعد از ظهر امروز بر سر تایید و یا رد بودجه ملی 1397 تصمیم می‌گیرند و قرار است این طرح، فردا چهار شنبه به مجلس نمایندگان معرفی شود.
پیش از این سناتوران شکایت داشتند که نظریات مشورتی آنان در سند بودجه‌ی ملی در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما دیده شود که در سال جاری وزارت مالیه برای قناعت آنان چه کاری را انجام می دهد.
نقش مجلس سنا در بودجه‎ی ملی مشورتی است؛ ولی مجلس نمایندگان صلاحیت تصویب بودجه‌ی ملی را دارد.