دیدبان حقوق بشر آمار بی‌جا شدگان داخلی را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد

اطلاعات روز: دیدبان حقوق بشر سازمان ملل با نشر گزارش سالانه‌‌اش اعلام کرد که تعداد بیجا شدگان داخلی در افغانستان به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد.
در گزارش این نهاد آمده است که در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۷، حدود ۲۵۰ هزار غیرنظامی در افغانستان بیجاشده که به شمول مهاجرین اخراج شده از پاکستان، رقم کلی بیجا شدگان داخلی به ۱.۷ میلیون نفر می‌رسید.
این نهاد از حکومت افغانستان خواسته است که در همکاری با جامعه جهانی برای بهبود وضعیت بیجا شدگان داخلی باید تدابیر موثر روی دست بگیرد.
از سوی هم این نهاد گزارش داد که حملات گروه‌های تروریستی به ویژه حملات انتحاری از سوی هراس‎افگنان در شهرها کاهش نیافته و بیشترین قربانیان این حملات افراد غیرنظامی هستند.
در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که گروه‌های طالبان و داعش مسوول حدود 80 درصد تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند.
این نهاد می‌گوید با آن که حکومت افغانستان پالیسی جدید ملی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان ایجاد کرده اما هنوزهم در اثر حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان و نیروهای بین المللی، افراد غیرنظامی جان‌های شان را از دست می‎‌دهند.
در این گزارش آمده است که در نتیجه‌ی حملات هوایی حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی مستقر در آن کشور،۲۰۵ غیر نظامی افغان کشته و ۲۶۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
گزارش دیدبان حقوق بشر،۲۰۱۷ را مرگبارترین سال برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده است.
در گزارش این نهاد آمده است که در سال ۲۰۱۷، حد اقل ۲۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان کشته و حد اقل ۲۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.