طرح تنظیم کسب‌وکار در مرحله‌ی فلاکت کرونا؛ پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی اجباری شد

اطلاعات روز: کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طرح تنظیم کسب‌وکار در مرحله‌ی «فلاکت» ناشی از کرونا را نهایی کرده است.

براساس این طرح، پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی، رعایت فاصله‌ی دومتری، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج‌شدن افراد مسن از خانه و ضدعفونی کردن محیط‌های کاری الزامی است.

همچنان طبق این طرح، فراهم ساختن وسایل بهداشتی در ادارات و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران و در نهایت رعایت نمودن شیفت‌های کاری در اداراتی دولتی، نیز الزامی شده است.

دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که مرحله‌ی اول این طرح از فردا (یک‌شنبه، ۱۸ جوزا) برای مدت سه ماه تطبیق می‌شود.

وزارت صحت عامه موظف شده است که این طرح را با همکاری نهادهای ذی‌ربط در تمام نقاط کشور تطبیق کند. تطبیق این طرح در ولایات را نیز کمیته اضطراری ولایتی مبارزه با کرونا بر عهده دارند.

نظارت از تطبیق این طرح را کمیته عالی نظارت بر عهده دارد. رهبری وزارت‌های صحت عامه، داخله، کار و امور اجتماعی، اداره مستقل ارگان‌های محلی، سکتور خصوصی و رهبری ولایت کابل اعضای این کمیته اند.

براساس این طرح، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به‌صورت حضوری فعال نخواهند شد. این مراکز آموزشی می‌توانند فعالیت‌شان را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ادامه دهند.

در اعلامیه گفته شده است در صورتی که قبل از سه ماه وضعیت ناشی از کرونا بهبود یابد، کابینه در مورد بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم خواهد گرفت.

همچنان مطابق این طرح، هتل‌های عروسی، سالن‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده بسته می‌مانند و برگزاری مراسم فاتحه و سایر مراسم‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ممنوع است.

در این طرح آمده است که رستورانت‌ها کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا به مشتریان فعالیت کنند. تردد ملی‌بس و «مینی‌بس‌ها» همچنان متوقف و فعالیت وسایط نقلیه‌ای که بیش از چهار نفر را حمل کنند، ممنوع است.

در بخشی از این طرح همچنان آمده است که تمام شرکت‌ها و نهادهای تولیدی و خدماتی سکتور خصوصی می‌توانند فعالیت‌های‌شان را با درنظرداشت تدابیر احتیاطی و مراقبت‌های صحی آغاز کنند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و رییس کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع کرونا در جلسه‌ی امروز این کمیته بر ضرورت همکاری تمام نهادهای دولتی، سکتور خصوصی و شهروندان کشور تأکید کرده است.

این در حالی است که براساس آمارهای وزارت صحت عامه، تا ظهر روز گذشته، ۱۸ هزار و ۹۶۹ نفر در سطح افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، یک‌هزار و ۷۶۳ نفر بهبود یافته و ۳۰۹ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. تنها راه برای جلو گیری ویروس کرونا قرنطینه کامل کشور حداقل برای ۳۵ الی ۴۵ روز میباشد
    با رفتن کشور به قرنطینه کامل اول زنجیر ویروس میشکند دوم میشود که تعداد مبتلایان درست مورد مداوا قرار داد.
    در جریان قرنطین البته باید برای تمامی مردم کشور کمک های اولیه خوراکی توضیع گردد به استثنای کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی .
    و این کار نیست که نا ممکن باشد .
    برای اجرای این پیشنهاد چند نکته لازم به ذکر است
    ۱ تمامی نفوس کشور بدون کارمندان حکومتی به اساس تذکره بالای ۱۸ سال بیشتر ۱۲ ملیون نیست
    ۲ تنها کمک های بیرونی در افغانستان ۸۵۰ میلیون دالر گفته شده که برای هر فرد ۱۸ ساله ۷۰ دالر سهم میرسد
    ۳ میشود که این مبلغ را مواد اولیه از کشور های صادر کننده خریداری وبرای مردم توضیع کنند
    ۴ اگر خود حکومت این خریداری را انجام دهد یک بوری آرد ۵۰ کیلویی از مرض ۱۰۰۰ افغانی بلند تجاوز نمیکند وبه همین شکل روغن برنج گاز …
    ۵ اگر گفته شود که این بودجه وجود ندارد. میشود حکومت بسیج ملی اعلان نموده تمامی معاشات امتیازی غیر امتیازی و برای هیچ معاش خور حکومت بلند تر از ۱۰ هزار افغانی معاش داده نشود ودر ضمن از خود مقام اول کشور شروع گردد به شمول دسترخوان پولی ها چون در ایام قرنطینه ۱۰۰ فیصد کشور هیچ کس حق گشت گذار ندارد پس به مصارف اضافی هم نیاز نیست
    ۶ در قسمت توضیع کمک ها میشود که از معارف کشور درخواست همکاری گردد و توسط معلمین به تمامی کشور کمکها بخش گردد
    ۷ برای شفافیت بر روند توضیع میکانیزم در نظر است
    الف کمک ها باید پشت در خانه هر شهروند رسانده شود وبرای تجمع اجازه داده نشود
    ب هین توضیع تذکره افراد ضمن ثبت کمپیوتر توسط ماشین سوراخ گردد
    ج در اخیر روز تمامی معلومات در مرکز تمامی معلومات ثبت به یک دیتا سنتر منتقل گردد که این امر میتواند از ثبت تکرار تذکره و حیف میل کمک ها جلو گیری
    ۸ اجرای شدن این طرح بیشتر از ۵ روز وقت نخواهدبرد
    ۹ برای اجرای قرنطین باید از قوه قهریه بدون استثناء کار گرفته شود
    ۱۰ شاید که قرنطین ۱۰۰ فیصد به مدت ۴۰ روز برای حکومت تبعات بد اقتصادی پدید آورد ولی حفظ جان شهروندان نیز اولویت حکومت است
    ۱۱ نقد باید گفت که بدون اجرای قرنطین صد فیصد کشور وضع محدودیت ها کارای ندارد ودر ضمن این که تنها نهاد آموزشی را محدود سازید هیچ منفعت در قسمت جلوگیری از گسترش ویروس ندارد چون شما تنها ساختمان این نهاد هارا مسدود میسازید ونفوس این نهاد بیشتر در قسمت ازدحام جمعیت در شهر ها کمک میکند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *